A paleolit gyermek VI. : a kíváncsiság
Minden szülő, nagyszülő
találkozott, ismeri azt az állapotot, jelenséget, amikor gyermekeik, unokáik
hatalmas mennyiségű kérdéssel árasztják el őket, gyakran az egyik válasz még
több újabb kérdést generál, már-már azt hisszük soha nem nem lesz vége, de ekkor
eljő az este és a kíváncsiság angyala is elfárad, megpihen, hogy másnap újult
erővel elkezdje a világ megismerését. Bizton állíthatjuk, hogy ez az egyik
olyan tulajdonságunk, ami egyértelműen megkülönböztet minket a földi élővilág
többi tagjától. Három fő érdeklődési körbe tartoznak azok a dolgok, amik nélkül
nem élhetnénk, az étel, a szex és a búvóhely. Az állatvilágban az összes
megfigyelhető tevékenység valamilyen módon ezekhez egyértelműen kapcsolódik.
Érdeklődés, kíváncsiság a velünk élő állatoknál is létezik, de alapvetően a
fenti csoportokhoz köthető, míg az embernél már leszakadt erről és a kultúrának
köszönhetően egészen más vágányra terelődött.
Mondhatni ez az egyik eleme az
emberi mivoltunknak. Ha ez ennyire központi eleme az emberségünknek, akkor a
felnőttkor elérésével miért veszítjük el a kezdeti, a gyermekkorban
megfigyelhető lelkesedésünket? A végső választ mindenki keresse meg, mi most a
hogyan kérdéssel, azaz hogyan fejlődik a kíváncsiság a gyermekkorban és miért
fontos, hogy ez fennmaradjon, mivel segíthetjük ezt, foglalkozunk.
Az embernél létezik csak
gyerekkor, az összes többi állatnál vagy egyáltalán nincs, vagy egy rövid
időszak után azonnal a kőkemény felnőttvilágban találják magukat, ahol az
élelemért, a nőstényekért való küzdelem a mindennapok világa. Egyedül nálunk
tart, akár 18 évig a születéstől a kora felnőttkorig az a szakasz, ami a szülői
felügyelet alatt, még a szülők teljes támogatása mellett nyugodtan
ismerkedhettünk a szociális világunkkal. Ez minden emberi kultúrára jellemző, a
születés után hosszú évekig a gyermek tanul, tapintja, nézi, ízleli a világot
maga körül, kíváncsi arra. Ahelyett, hogy egy egyszerű genetikai utasítás
alapján felszedné a számára fontosnak tűnő tudásmorzsákat, ehelyett tudatosan
alakítja azt, hogy mihez nyúl, mi érdekli, anélkül, hogy későbbi hasznosságával
törődne. Bárhol leteszed fiatal gyermekedet, azonnal elkezdi pásztázni a
környezetét, dolgokat vesz fel, forgat, a szájába teszi, dobálja, akár órákon
keresztül is. Ha valamit elveszel tőle, vagy tiltod, az még jobban érdekli,
csak azért is, miért nem vehetem a számba ezt a földre esett almacsutkát?
Maryland-i kutatók 400 kisgyermeket követtek 5 hónapos koruktól egészen az
iskoláskorukig és egyértelmű kapcsolatot találtak a korai aktivitásuk és az
iskolai eredményük között, ha valaki nagyon mozgékony apró korában, az sokkal
sikeresebb, eredményesebb lesz az iskolában. Igazi kísérletezők vagyunk még
ebben az időszakban, a fizikai világ jelenségeit vizsgálva akár ezerszer
képesek vagyunk ledobni egy kanalat a földre egyértelmű és statisztikailag
releváns adatokat kapva arról, hogy Newtonnak igaza lehetett. Ugyanilyen fontos
a pszichológiai kísérleteik, anya, a testvérek, apa határainak megismerése, hol
szakadhat el egy cérna, mire, hogyan reagálnak.
Mitől függ egy gyermek
kíváncsisága, mennyi a genetikai adottság, mennyi a környezet hatása? Ezek
talán a legfontosabb kérdések a témában. Az alapján a genetikai faktorok, a
kognitív képességek, az intelligencia egyes részei lehetnek, és erre épülnek, ezt erősítik a
szülőktől kapott visszajelzések. A kettő együttesen határozza meg egy kisember
jövőjét. A genetikai részét a jelenlegi ismereteink szerint nem vagyunk képesek
előreláthatóan megváltoztatni, viszont a másodikat, a visszacsatolásokat, mi
szülők határozzuk meg, mondhatni a mi felelősségünk. Hogyan?
Az első életévük környéken, vannak,
akiknél hamarabb, vannak, akiknél később, elindul egy egyszerű kis mozdulat, a mutatás. Érdekes tárgyra, személyre,
macskára, ami egy kérés valójában, vigyél oda, vagy hozd ide és mondjál róla
valamit nekem, mert tudni akarom ez micsoda, kicsoda. Ez rendkívül fontos a
gyermek fejlődésében, ha nincs mutogatás, akkor egészen biztosan nyelvi, nyelvelsajátítási
problémái lesznek a gyermeknek, amit sajnos az ebből adódó szociális problémák
követnek. Nem tudni, miért mutogatnak, nem tudnak még beszélni, akarják azt a
valamit, vagy csak az anya figyelmét hívják fel arra. Az érdeklődés, a
kíváncsiság állhat a háttérben, valamiről többet, újat megtudni. 16 hónapos
csecsemőkkel játszottak, az egyik esetben egy olyan felnőttel aki, mindenben
segítette őket, az ismeretlen játékoknak megmondta a nevét, megmutatta nekik,
hogyan működik, stb. A másik csoporttal egy inkompetens, semmit nem tudó
személy volt. Ebben az esetben a gyermekek nagyon hamar megunták, egy-két
mutogatás után már leapadt a kíváncsiságuk, nem mutattak rá már semmi új
dologra, nyűgösek lettek. Hogyan akar egy ilyen idióta velünk játszani, mikor a
játékok nevét sem tudja? Hát ettől mi nem tanulhatunk semmit, kár is kérdezni.
A fontos tanulsága ennek a kutatásnak, hogy a visszajelzés kritikus, ha
megfelelő, az fenntartja az érdeklődést, a kíváncsiságot, a rossz nem megfelelő
visszacsatolás megöli azt. Ha nem kapok megfelelő választ a kérdéseimre, akkor
nem fogok kérdezni ezután, nincs értelme törnöm magam. Nagyon hasonló ez a
mutogatás a 3-4 hónaposan megjelenő gagyogáshoz, ez jelzi a gondozónak, hogy
valamit szeretnék megtudni, mi ez mi a neve, ha választ kap, mindegy hogy
érti-e, akkor megmarad később is érdeklődőnek. A gagyogás egy felhívás a
szociális aktusra, amikor két elme összekapcsolódik, eleinte még a megértés
nélkül. Az első lépés a kapcsolat, ha ez kialakult és folyamatosan fennmarad,
akkor erre lehet építeni majd később, amikor elérkezik a beszéd és az megértés
fázisa.
2007-ben Michelle Chouinard
pszichológus analizált közel 200 órányi hangfelvételt, amit 4 gyermek
beszélgetése során rögzítettek. Óránként átlagosan 100 kérdés merült fel, a
legtöbb figyelemre irányuló, de a kérdések két harmada valamilyen információra
vonatkozott. Mi a neve annak, hogyan játszunk vele, honnan kaptad. Ezek nem
különleges esetek voltak, hétköznapi gyerekek játék közben. A jellemző
kérdőszavak ebben a kezdeti szakaszban a mi, hol, hová, míg ahogy idősödtek a
csemeték, a miértek, hogyanok vették át a hangsúlyt. Ez 3 éves kortól jellemzi
őket. Így 2-5 éves koruk között 40000 miért kérdésre keresik a választ,
döbbenetes.
Hová tűnik ez a jelenség a
legtöbb felnőttből?
A legfontosabb tanulsága az
írásomnak, hogy ha belőlünk ki is veszett az igazi kíváncsiság, akkor
gyermekeinket látva, próbáljunk meg visszatérni ebbe az állapotba, és velük együtt,
őket támogatva csodálkozzunk rá a világ dolgaira, mindennapos szépségeire.
Érdemes.
Ian Leslie: Curious Quercus Editions Ltd
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése