Minden szépirodalmi mű valójában egy gondolatkísérlet, emberek kerülnek
elképzelt, gyakran faramuci helyzetekbe és azok vagy megoldódnak, vagy tovább
bonyolódnak, esetenként örökre egy labirintusba záródnak, megoldás nélkül. A
regények nagy többsége a mindennapi ember apró dolgaival foglalkozik, míg vannak
azok a típusú kísérletek, amelyek a nagynak tartott, örök kérdések körül
forgolódnak. José Saramago mindkettőben próbálkozott, de igazából róla a nagy
és szélsőséges témák jutnak eszünkbe:é az emberek megvakulnak a Földön,
néhányan keresik a megoldást, a Halál szabadságra megy egy országban és az
ország lakossága teljesen megzavarodik, mi történne velünk hasonló
helyzetekben? Kis emberek birkóznak óriási problémákkal.
A Legyek ura szituáció is egy nagyon emlékezetes gondolatkísérlet arra,
hogy milyen valójában az emberi természet, mik az alkotóelemei és azok hogyan
hatnak egymásra egy szélsőséges helyzetben, egy elzárt szigeten, egy kis
közösségben. A fentihez egy nagyon hasonló gondolatkísérletet állítsunk fel és
lássuk azt, hogy mi tesz minket emberré, milyen tulajdonságaink, azok hogyan
fejlődnek, tesznek minket különbbé az állatvilág tagjaitól.
Egy elzárt, nagy szigetre szállítsunk 100 újszülöttet, 50 lányt és 50 fiút,
biztosítsunk számunkra elegendő élelmet, de egyebet nem, nincs nyelv, nincs
kultúra, csak ők és a természet. Az élelmiszer ellátást csökkentsük, hogy nekik
kelljen maguknak megszerezni azt, teljesen zárt világot alkotva ezzel a
lépéssel. Amióta elváltunk az evolúciónk során a csimpánzoktól, sok csak ránk
jellemző tulajdonságunk jelent meg, két lábon járunk, szőrtelenek vagyunk, a
hüvelykujjunk szembefordítható, hosszú gyerekkorunk van és nagy agyunk. Ennyi
lennénk? Nem hiszem, a kulturális evolúció során szert tettünk nyelvre,
vallásokra, hiedelmekre, ezek éppúgy meghatározzák ember mivoltunkat, mint a
biológiai tulajdonságaink.
20 év múlva meglátogatnánk a szigetet, vajon mit találnánk ott, milyen kép
fogadna bennünket?
Süket nicaraguai gyerekekkel foglakozó pszichológusok szerint, jelnyelvet
alkalmazó húszéveseket, hiszen ez spontán, külső befolyásolás nélkül is
megjelenik a nicaraguai süket gyerekeknél
is, és ezt a jelnyelvet tanítják a következő nemzedéknek, és így az egyre
fejlettebb, kifejezőbb és komplexebbé válik. A 60-as évektől már feltételezték,
hogy agyunkba a nyelvért felelős modulok vannak, amelyek a segítik és
támogatják, elindítják a kommunikációs formák fejlődését. A sziget gyermekei
minden valószínűség szerint nonverbálisan, jelnyelven beszélnének egymás
között, gesztikulálva. Néhány generáció alatt ez tovább alakulna és egy
sajátos, de már beszélt nyelv alakulhatna ki. A zebra pintyeknél a hímek az
apjuktól tanulják az éneklés művészetét, ha azonban az apjuk nélkül nevelik fel
őket, akkor egy fura kis éneket hallatnak, ami nem hasonlít a fajukra
jellemzőre, inkább a fehér zajtípusra hasonlít. Ezeket a nem normális énekű
hímeket pároztatva, az ő fiókáiknál már egy furcsa dolog történik, az énekük
egyre inkább hasonlítani kezd a fajra jellemzőre, mindezt anélkül, hogy
hallották volna azt valaha is. Néhány generáció alatt a genetikai hatásoknak is
köszönhetően a fajra jellemző énekformát űzik. A sziget gyermekei is néhány
generáció alatt újra elérhetik azt a bonyolultságú beszélt nyelvet, amit mi
jelenleg birtoklunk.
Minden bizonnyal új kő és faeszközöket fejlesztettek maguknak, éles köveket
pattintanak, és hegyes botokkal vadásznak.
Nyilvánvalóan a sziget ökológiai adottságai sok mindent befolyásolnak,
milyen eszközöket használhatnak fel, milyen állat és növénytípusokat
fogyaszthatnak, hol aludhatnak, stb. Próba szerencse módszerrel már sok
növényt, gyümölcsöt tesztelhettek, hogy mennyire mérgező, mikor fogyasztható,
és mennyit ehetnek meg belőle. Sokat tanulnak egymás megfigyeléséből és
utánzásából. Meztelenül telhetnek napjaik, ha megfelelően meleg éghajlatú
szigetre kerültek, nincs szükségük ruhákra. Környezetüket hamar feltérképezik,
tudják a búvóhelyeket, a vízlelőhelyeket, barlangok elhelyezkedését a
szigeten. Nyilvánvalóan a kereket nem
találták még fel, nem igazán van erre szükségük, a tűzcsiholás viszont sokkal
fontosabb, ez már talán az első generációnál megjelenik. A tánc, a zeneiség is
része az életüknek, hiszen a környező természet is tele van zajokkal,
madárénekkel.
A csoportosulás, szövetségek, törzsek képződése is hamarosan megindul az
első újszülöttek megjelenésével. Az
egyik legemberibb tulajdonságunk, hogy nagyon könnyedén képzünk csoportokat,
bandákat, bármilyen megkülönböztethető tulajdonsággal elkezdődhet, legyen az
eltérő szemszín, vagy vallás. A csoportok között kooperáció és bizony
ellentétek is megjelenhetnek, egy egy nőért, vagy vízlelőhelyért, bizony harcok
is lehetnek. A csoporton belül is egyéni érdekek miatt kisebb konfliktusok
lehetnek, a férfiak és nők külön kis saját kasztot alakíthatnak maguk közt, a férfiak
vadásznak, a nők gyűjtögetnek, megjelenik a munkafelosztás, először nem, majd
az életkor szerint is. A szex egyre inkább rejtett, nem publikus tevékenységé
válik, a gyerekekkel pedig megjelenhet a férfi és nő közötti hosszabb tartó
monogám kapcsolat. Ha a csoport létszáma elér egy küszöböt, Dunbar szerint 150
embernyi nagyságot, akkor a csoport szétválik, és külön utakon járnak, külön
nyelvet fognak egy idő után beszélni, eltérő kultúrát alkotnak majd.
A vallás is megjelenik, a természetben rengeteg megmagyarázhatatlan
jelenséget valamilyen módon rendszerezni, elérhetővé kell tenni, és erre
születhet meg a vallás. A kisgyermekek fejlődése során is megfigyelhető az,
hogy a dolgokat szeretik rendszerezni, a tárgyakról, élőlényekről előzetes
érzeteik vannak, amelyek a világot, annak működését tükrözik, a két esemény ok
okozati viszonyba rendezése alapvető igénye az embernek. Ha nincs ezt meg,
akkor kreálni kell valamilyen erőt, ami okozhatja a fenti reláció kialakulását.
Nyelv, vallás, tárgyak, társadalom, szövetségek, ellentétek, ezek mind
nagyon hamar kialakulnának.
Hosszú távon azonban az elszigetelődés miatt nagy valószínűséggel kihalna
a hipotetikus csoportunk, vagy ……?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése