2018. január 14., vasárnap

Visszatérés, avagy a Jedi újra színre lép

Paleo motiváció, avagy Maslow piramisának evolúciós újragondolása

Barátaimat, ismerőseimet gyakran zaklatom olyan kérdésekkel, amelyek elsőre megdöbbentik őket, majd utána legtöbbször egy jó kis beszélgetés kerekedik belőlük: Miért kelnek fel reggelenként, mi motiválja őket, hogy munkába menjenek, milyen céljaik vannak az életükben és szerintük mi az életük értelme. A válaszok széles skálát ölelnek fel az életkortól, a beszélgetőtárs nemétől függően, lássunk néhányat:
A gyermekeim jövőjéért, nekik szeretnék mindent megadni, amit lehet.
A szeretteim, a családom biztonságának biztosítása, ha én esetleg meghalnék.

A legfontosabb a családom, a barátaimmal a folyamatos kapcsolat fenntartása, és ezeknek a kapcsolatoknak a fejlesztése a legfontosabb feladat az életemben.

Szeretném megvalósítani önmagamat, szeretnék egy könyvet írni, vagy elkezdeni festeni.
A válaszok során ott lebeg felettünk egy úriember, Maslow és az ő motivációs piramisa. A válaszok mintha ezt visszhangoznák, annyira beleégett a kultúránk szövedékébe, hogy nagyon nehéz lesz onnan kimozdítani.

Maslow piramisa

1943-ban jelent meg először Maslow[1] elképzelése az embert mozgató motivációs hajtóerőkről és azok rendeződéséről, működéséről. Ha valakit ma megkérdeznek a motivációról, vagy arról hogy mit tud erről a témáról, akkor bizony ez a piramisszerkezetű ábra ugrik be legelsőre, még akkor is, ha nem képes pontosan felidézni, hogy mik szerepelnek az ábrán. Az összes pszichológiával foglalkozó tankönyvben, szövegkönyvekben találkozhatunk vele, annyira megfogta az elménket a maga egyszerűségével, áttekinthetőségével, hogy nagyon nehezen vagyunk képesek átgondolni, hogy ténylegesen ez lenne az ember, ezek azok az életében fontos mozgató erők, amelyek minden egyes viselkedésünk mögött meghúzódnak?
 
A Maslow féle elképzelés egy többlépcsős, egymásra épülő, ugyanakkor független hajtóerők hierarchikus elrendezése. A fiziológiai szükségletek alapozzák meg a piramist: a levegő, az étel, az ital, és meglepő módon ő ide sorolja a szexet is. Efölötti szinten a biztonsági szükségletek, a védelem, majd utána a szeretet, az összetartozás szerepel, a csoporthoz tartozás igénye, utána az önbecsülés, és a piramis csúcsán az önmegvalósítás. Sok, első pillantásra megfoghatatlan dolog szerepel az ábrán, főleg ahogy lépkedünk felfelé a létrán. A legmeghatározóbb vonása az ábrának az az egymás fölé és alárendelése a mozgatóerőknek, ha az alsó szintek igényei teljesültek, tehát már nem vagyok éhes, szomjas, akkor lehet foglalkozni a felsőbb szintek igényeinek kielégítésével. Ez az úgynevezett kognitív sorrend. Az ábra ugyanakkor egy fejlődési sorrendet is leír, hiszen a gyermekek a megszületésük után az alsó szinteken mozoghatnak, azokat az igényeiket kell maradéktalanul teljesíteni, később, ahogy fejlődnek, idősödnek, jöhet a többi szint. Az elképzelés első komoly hibája is itt találhatjuk: az említett két sorrendiség nincsen és nem is lehet összhangban ilyen egyszerűen, amit az ábra sugall. A kognitív sorrend egy dinamikusan változó, és a környezet kihívásaival azonnal foglalkozó rendszert takar, a fejlődési kevésbé térhet el arról a számára kijelölt útról, amit a természettől kaptunk[2].
Most, hogy megismerkedtünk a kiindulási, Maslow-féle piramissal, lássuk, hogy az evolúciós gondolkodás eszközeivel hogyan tudjuk a fenti piramist úgy átalakítani, hogy a valós élet elvárásait tükrözze, és ne egy elrugaszkodott elképzelést arról, hogy hogyan működik az ember.  

Funkcionális elemzés

Széleskörűen értelmezve minden viselkedésünk, ami célorientált, azt a természetes szelekció, az evolúció hozhatta létre. Minden problémának, amivel elég sokszor találkoztunk a múltban, és ezért többször ismétlődött, azokkal különálló agyi struktúrák, motivációs rendszerek foglalkoznak, ilyen például a szaporodás, a túlélés. A szövetségek, kapcsolatok kialakítása, vagy például a fenyegetések észlelése és kezelése, a megfelelő partner megtalálása is ide tartozik. A madarak különböző és gyakran egymással nem kompatibilis memóriarendszerekkel rendelkeznek a fajuk énekéről, az ételforrások elhelyezkedéséről vagy azokról az ételekről, amelyek mérgezőek számukra[3]. Mindegyik problémával külön memóriahálózattal foglalkoznak.
Az evolúciós célok, hajtóerők helyet kaptak a maslowi piramisban, de háttérben helyezkednek el, és túlontúl nagy hangsúlyt kapnak olyan képzelt hajtóerők, amelyek valójában csak kis részét képezik a központi, fő mozgatóerőnek, a szaporodásnak. A szexuális motiváció a fiziológiai szintre kényszerült, mint alapvető szükséglet a Maslowi elgondolásban. Az önmegvalósítás pedig a piramis csúcsán foglalja el kitüntetett helyét, holott mint látni fogjuk ez is csupán egy kis szelete a szaporodásért folytatott küzdelemnek, ha élhettek ezzel a kifejezéssel. Az állatvilágban nagyon egyszerű motivációs piramist rajzolhattunk fel: a szomatikus, jelen esetben a fiziológiás szükségletek adják az alapját, a reprodukciós, szaporodási igények helyezkednek el középen, és a szülői gondoskodás, a kölykök ellátása a piramis tetején[4]. Persze ez csak abban az esetben, ha mindenképpen piramis formában gondolkodunk. Egy kicsit átalakítottam az ábrát:




Ne felejtsük el, hogy testünk csupán a genetikai anyagunk továbbadásának kulcsszereplője. Testünk nem él örökké, legalábbis a jelenlegi technológiák mellett, ezért új testeket kell építenie, és ehhez megfelelő társat kell találni, azzal szaporodni és az utódokat felnevelni. Ennyi, nem több. Richard Dawkins önző génje[5] 1976-ban jelent meg először, és erre alapozva az egész biológia átalakult, a gén került a központba, ez lett minden megfigyelhető állati viselkedés és fizikai tulajdonság alfája és ómegája. Minden csak a gének terjedéséről szól, csak ez a fontos. Az emberről elképzelhetetlen volt, hogy ez lenne az egyetlen fő mozgató, motivációs forrása, nem lehet, hogy az embert is csak a gének terjesztése, a szaporodás mozgatná, hiszen rengeteg olyan tulajdonságunk van, amely nem illik ebbe a keretbe. Verseket írunk, csodálatos festményeket festünk, elképesztő zenéket írunk, és csodálatos érzéseink vannak. Ezek nem lehetnek a gének terjedésének eszközei, semmi közük a szaporodáshoz, vagy mégis? Az elkövetkező 30-40 évben a fenti elképzelés megdöntésére két oldalról indult meg a támadás, egyrészt a kizárólag emberinek tartott viselkedéseink, eszközkészítés, előrelátás, manipuláció, kooperáció, és így folytathatnám, ezekről szépen kiderült, hogy az állatvilágban elterjedt, sokáig nem vizsgált jelenségekről van szó. Ahány kutató annyi ötlet arra, hogy mitől ember az ember, miben különbözik az állatvilág tagjaitól, és mindegyikről nagy szomorúságunkra kiderült, hogy nem vagyunk egyedül, más fajok is használnak eszközöket, vagy együttműködnek és sokszor manipulatívak a fajtársaikkal szemben. A másik komoly támadás az ember kiemelt és elkülönült szerepe ellen a legnemesebb, és egyben legmegfoghatatlanabb tulajdonságaink ellen irányult: a művészetek, az önmegvalósítás elemei az irodalom, zeneszerzés lett megszólítva, illetve elemezve. Az igaz, hogy ezek a viselkedések egyértelműen csak a mi fajunkat jellemzik, de ahogy a G. Miller kitűnő könyvéből, A párválasztó agyból[6] kiderül, hogy ezek mind a szaporodásunkat segítik: ezek a hímek, esetünkben a férfiak eszközei arra, hogy a kreativitásukat, és azon keresztül a génjeiket reklámozzák. Nagyon emberi dolgok, de pusztán a gének terjedésének eszközei. R. Dunbar[7] említi, hogy egyik tanítványával megvizsgálták a középkori, híres zeneszerzők életét és munkásságát, és azt sikerült kideríteniük, hogy a házasságuk előtt rendkívüli módon aktívak és kreatívak voltak, amint elnyerték az áhított nő kezét, azonnal csökkent a termékenységük. Érdekes, hogy egy részük elvált a feleségüktől, és ekkor ismét kreatívabb, és művekben gazdagabb élet következett, egészen a következő nő eljöveteléig. Fel és le.

Paleolit (evolúciós) motivációs rendszer

A Maslowi elemeket és az élet bármilyen az embereket érintő vonásainkat, jellemzőinket, tulajdonságainkat, amelyekről úgy hisszük, azt képzeljük, hogy ezek a mozgató erőink, ezért kelünk fel nap-nap után, azt szépen el lehet helyezni azon az ábrán, amit az állatvilágnál lefektettünk, és most egy lépéssel tovább dolgozva, azt átalakíthatjuk az emberre. Az írásom keretei nem engedik meg, hogy teljes részletességben kifejthessem az ötletemet, de a rendszer egy részletéről még egy szót ejtsünk. A férfiak és nők természetesen eltérő szükségletekkel, igényekkel és motivációval bírnak, de az alapszerkezete a két nem ábrájának azonos, a hangsúlyok, a tortaszeletek nagysága adja a nemre, a férfiakra, nőkre jellemző hajtóerők szerkezetét. Az alsó szeletek nagysága meghatározza azt, hogy a felsőbb szinten mennyi energiát, időt fektet a férfi vagy a nő az adott viselkedésébe. A nőknél az utódok nevelése hatalmas részt fed le az életükben, és valóban az ehhez kapcsolódó tevékenységeik belepik az életük termékeny időszakát, míg a férfiak a szaporodás szeletükkel szeretnek foglalkozni, kevésbé a gyermekeik felnövekedésével és annak támogatásával[8].

Mielőtt bármilyen negatív jelzőkkel illetnénk a disznó férfiakat, hangsúlyoznám, hogy nem tudatos döntésekről van szó, tudatunk alatti működések befolyásolják a viselkedésünket, és ezek eredménye az, amivel ritkán szembesülünk olyan tisztán, mint most.
Nem túlzottan felemelő érzés annak tudata, hogy az emberi faj az állatvilág tagja, és hiába a nagyfokú intelligenciánk, mégis ősi ösztönök dolgoznak bennünk, és a génjeink terjesztése, a szaporodás a végső és egyetlen célja életünknek.  A helyzet a klasszikus mesére hasonlít, ahol három vak kínai egy elefántot tapogathat, és ez alapján kell elképzelniük, hogy milyen állat az elefánt. Hosszú és vastag, mondja, aki az ormányát fogja, nem vékony és lapos, válaszolja, aki a füleivel foglalkozik, hengeres és magas állítja a lábainál álló harmadik. Beszélhettünk önmegvalósításról, szeretetről vagy éppen önbecsülésről, mint az embert mozgató késztetésekről, a motivációjáról, de mindegyik mögött a gének terjesztése, a szaporodás bújik meg, mint egyetlen és végső ok.


Megjelent a Paleo magazin egyik számában.    




[1] Maslow A.H.: A theory of human motivation Psychological Review 370-396. 1943.
[2] Kenrick D.T. et al: Renovating the pyramide of needs: Contemporary extensisons built upon ancient foundations Perspectives on Psychological Science 292-314.2010.
[3] Sherry D.F. et al: The evolution of multiple memory system Psychological Review 439-454. 1987.
[4] Stearn S.: Life history tactics: A review of the ideas Quarterly Review of biology 3-47. 1976.
[5] Richard Dawkins: Az önző gén Kossuth Kiadó zRt. 2005.
[6] Miller G.: A párválasztó agy Typotex Kiadó, 2006.
[7] Dunbar R.: How Many Friends Does One Person Need?: Dunbar's Number and Other Evolutionary Quirks Harvard University Press 2010.
[8] Szendi Gábor: A férfi hanyatlása és bukása Jaffa 2016.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése