2018. november 11., vasárnap

Kultúrák találkozása, avagy miért hiányzik a lila szín a régi festményekről



Nem értettem felnőtt korom negyvenes éveim kezdetéig, hogy miért nem érti meg egymást a kulturális ember a biológiai tudományok emberével, hoztunk létre és az oktatásunkkal sikeresen meg is teremtjük a szétválasztás alapjait. Oktatásunk néhány évtizedes kemény munkával létrehozta a történelem, irodalom embertípusát és közben megszületett a kémia, fizika tudósa is, akik ritkán beszélnek egymással, holott ha jól utána gondolunk mindkettőjük kutatásának központi eleme az ember és a természetes vagy mesterséges környezetének kapcsolata. A mai mindent átható információs korszakunk óriásit fordított ezen a statikus megközelítésen és öles léptekkel hatolnak be egymás területére a különböző tudományterületek emberei, és tesznek meglepő kijelentéseket. Remélni tudjuk csak, hogy ez eljut egyszer csak az iskoláinkba is és átalakítja annak jelenlegi tanítási struktúráját.

A lila szín

Egy kisgyermeknek, ha megtiltunk valamit, ne egyél annyi édességet, ne kend össze az új ruhádat, ne hallgasd a zenét olyan hangosan, abban a pillanatban, hogy a tiltási szituáció enyhül, azonnal átesnek a ló túloldalára, degeszre tömik magukat csokival, az új ruhájukkal mossák fel a konyhát és olyan hangosan hallgatják a zenét, hogy a harmadik szomszéd is zeng a Queen zenéjétől. A festészet is a kisgyermekhez hasonlítható, a 19. század közepétől a festményeken, elsősorban az impresszionisták művein a lila szín dominál, míg ezelőtt nem nagyon emlékszünk olyan középkori festő képére, ahol domináns lenne, sőt egyáltalán megjelenne ez a szín. Fura érzés, de az érzés nem elég, szisztematikusan is érdemes utánajárni ennek a feltételezésnek, és talán még magyarázatokat is feltehettünk, megvizsgálhattunk, ha tényleg fennáll a fenti gyanúnk.

Festmények vizsgálata

Szerencsénkre ezt már valaki elvégezte, sőt olyan akkurátusan, hogy nem bízott meg a könyvekben található fényképekben, sőt a számítógép monitorjának szín visszaadásában sem, ezért személyesen végigjárta a múzeumokat és a két szemével kereste a lila színt, vagy annak bármilyen nyomát a korábbi festményeken. Hihetetlen mennyiségű, 139,892 művet vizsgált meg, 193 múzeumban, 42 országban. Járt nyugati, és keleti országokban is, a paleolit korszaktól, a 19 századig festményeket, szobrokat, grafikákat vett szemügyre, és kereste a lilát, de nem igazán lelte, mert még nem létezett. Összesen 87 festményen jelent meg ez a szín, ami 0.06%-a a megvizsgált mintának, elhanyagolhatónak hívjuk ezt. Jan Brueghel, az idősebb, és a fiatalabb is gyakran festettek virágokat, még náluk is hiányzik ez a szín, de a Japán festészet sem dicsekszik vele, hová lett? Anthony van Dyck Hölgy és gyermek arcképe, vagy El Greco The miracle of Christ healing the blind címmel említhettünk két olyan képet, ahol lila vagy annak árnyalata egyértelműen felfedezhető. Érdekes, de a művészettörténeten kívül kit érdekelhet ez, és ami fontosabb kérdés, hogy milyen magyarázatot találhatunk erre. Itt lépünk át a kulturálisan felállított határvidékünkről a másik oldalra, a biológiai ember oldalára.

Magyarázkodás a lila szín hiányáról

A legegyszerűbb, legkézenfekvőbb magyarázat, ami szinte mindenkinek egyből eszébe jut, hogy a festők ismerték a színt, szerettek volna ilyen színnel festeni, de sajnos nem volt még ilyen pigment, festék, vagy ha létezett is, az annyira drága volt, hogy ezért nem használták, használhatták. A színek analízise azt mutatja, hogy a 19. század előtt a piros és a kék színekből ezt ki lehetett volna keverni, és az ára sem lehetett akadály, hiszen a gazdagabb festők nyugodtan megengedhették volna maguknak, ha ezt szerették volna látni, vagy láttatni a képeiken. Ezzel az első, kézenfekvő hipotézisünket nyugodtan elfeledhetjük, kukába vele.


A második elképzelés már szerintem érdekesebb területre vezet minket, ez pedig a Földünk történelméhez kötődhet. A növényzet és az állatvilág időszakos változásához kapcsolható, a feltételezés szerint a rózsaszín ismert virágok a leandernek, az akácnak, vagy például az árvácskának nem léteztek még lila árnyalatú fajtái, azok, amiket ma is ismerünk, azaz a lila színű virágok hiányoztak a környezetünkből, a természetből. A korai botanikai gyűjtemények, leiratok talán segíthetnének ennek eldöntésében, de sajnos az elérhető információk kevés támpontot adnak ennek a kérdésnek a tisztázásában, kevés és nem igazán reprezentatív mintákról lehet szó. Azt ökológiai vizsgálatok alátámasztják, hogy Észak-Amerika egyes területein a növényzet virágainak színezett időben hogyan változott, a zömében piros virágok helyét hogyan és mikor vették át a fehér és sárga virágzattal bíró növények. A hirtelen megjelenő lila virágokra nincs egyelőre egyértelmű bizonyíték, így ez a hipotézis egy időre még nyitva maradhat.

A harmadik vélelem már a panoramisztikus egész Föld nézőpontból elmozdul közvetlenül az emberhez, az emberbe. Ez egy élettani kognitív elmélet, alapja az ember látásának adaptív jellege és ennek alakulása, a különféle természeti színek jelentősége az életünkben. Lehetséges, hogy a lila szín hiánya a művészetekben egész egyszerűen arra vezethető vissza, hogy az ember nem rendelkezett még a lila színre érzékeny látósejtekkel. Abban a pillanatban, hogy egy genetikai változás megengedte és érzékeltük a természetben ezt a színt, akkor teret nyert és hirtelen minden szeg lett, mert most már van kalapácsunk. A vörösre, a zöldre majd evolúciónk során a legutoljára a kék színre lettünk érzékenyek, valójában a kék csapok száma is ezt tükrözi a maga 2%-val. A kék és rokonai nem életbevágóan fontosak a túlélésünk szempontjából. A hiányos érzékenység a lilához hasonló indigónál is kimutatható, először 1289-ban jelent meg, majd közel 700 évig elfelejtettük. A legtöbb ember a mai napig nem képes megkülönböztetni egy sötétkéktől az indigót. Egy kis nyelvészeti zárójeles megjegyzést vessünk közbe, az ősi írásokat végigböngészve, Biblia, Védikus himnuszok, Izlandi Sagák, mindegyikben meghatározott sorrendben jelennek meg a színek, a vörös a leggyakoribb és a szivárvány színei szerint haladva a kékig, a liláig egyre kevésbé használták ezeket az utolsókat. Berlin és Kay klasszikus tanulmánya szerint az első színek és a világ felosztása is a Föld népeinél is hasonló, fehér-fekete, vörös, sárga zöld és legvégül a kék, lila.
Nem szeretném megítélni ennek a lehetőségét, de elsőre nagyon meggyőzőnek tűnhet, azt hiszem mégsem ez a kis írásom tanulsága, hanem…….


Why Was the Color Violet Rarely Used by Artists before the 1860s? Journal of Cognition and Culture,Volume 18, Issue 3-4,262 – 27, 2018

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése