Van Gogh sárgája, avagy milyen betegségben szenvedhetett a festő?
A festő összes festményének csodálatos
albumát forgatva meglepően tapasztalhatjuk, hogy életének későbbi szakaszában a
sárga szín erősen uralkodott, szerette ezt a színt vagy valamilyen betegség
okozhatta ezt a dominanciát nála?
Az
akkori főváros lakosságának akkoriban is nagy gondot jelentett a levegő
szennyezettsége, a szmog. Tudósok Monet festmény sorozatát elemezve a színek, a
fényviszonyok alapján meglehetősen pontos képet kaptak a kor város szennyező
profiljának leírásához.
Az 1885-86-ig 33 éves koráig a barnás, sötétebb, kevésbé kontrasztos képeit ezután a mindenki által jól ismert, élénk, komplementer színek alkalmazása, a sárga nagyarányú domináns megjelenésével.
Egy festmény rengeteg
információt, történetet rejthet el, de hála a kutatók és műélvezők
kielégíthetetlen kíváncsiságának nagyon sok mindent kibányászhattunk belőlük.
Első lépésben a kép témája, a tárgyak emberek , a különféle szimbolikus utalások
adják az primer jelentést. Egy korabeli hölgy rejtélyes mosollyal az ajka körül;
tavaszi piknik a mezőn. A titok következő rétegét a változatos szimbólumok,
jelképek megfejtése adhatja.
Ezeken
kívül, milyen új más információkkal szolgálhat egy ezerszer látott, elemzett
képből?
A
fiatalkori vidám, pufók egészséges arcú festőt az évek során egy gyorsan
öregedő, ráncosodó és terebélyesedő váltotta fel.A bőrének és az arc kifejezéseinek
vizsgálata alapján a klinikai depresszió, koleszterin lerakódással összefüggő
tüneteket fedezhetünk fel rajta, nem hétköznapi módon diagnoztizálva a
festőt.
Vincent van Gogh, mint
sok más festőművész, különböző stílusokban dolgozott, gyakran a sárga szín
erőteljes használatával jellemezték, életének későbbi, érettebb
szakaszát.
Az 1885-86-ig 33 éves koráig a barnás, sötétebb, kevésbé kontrasztos képeit ezután a mindenki által jól ismert, élénk, komplementer színek alkalmazása, a sárga nagyarányú domináns megjelenésével.
1888
decemberben levágta bal fülét, az Arles-i kórházba került kezelésre, Félix Rey
egy 23 éves ambiciózus orvos foglalkozott vele. Epilepszia, Rey elsődleges
diagnózisa ez volt, amelyre a kezelés abban a korban digitalis volt. A
digitalist elsősorban szívbetegségekben alkalmazták, de mint minden csodaszer ez
sem kerülhette el, hogy sok egyéb betegségben is kipróbálják és indokolatlanul
használják.
Dr.
Gachet van Gogh utolsó orvosa azonban tisztában volt azzal, hogy a digitalis
veszélyes szer, nem megfelelő adagolása halálhoz vezet. Semmiféle bizonyíték
nincs jelenleg arra nézve, hogy a festőt digitalissal kezelték, így arra sem ,
hogy a szívgyógyszer adagolásának hatására alakult ki nála a domináns ˝sárga˝ látás.Több
éven keresztül nehezen lehetett volna egy ilyen nehezen adagolható szerrel
folyamatosan kezelni valakit, így ez valószínüleg nem járulhatott hozzá a megfigyelt szín
preferenciához. Van Gogh egyik legismertebb képe Dr. Gachetet ábrázolja
gyűszűvirággal az asztalon, ebből a növényből nyerik ki a digitalist.
A
következő, meggyőző bizonyítékokat szintén mellőző elmélet szerint egy santonin
nevezetű szer a felelős a festő sárgájáért. A santonin egy mikrobaellenes szer,
bélférgek ellen használták, és tudvalevő, hogy a művész folyamatosan szenvedett gyomor
fájdalmak miatt. Vagy a
XIX. század menő itala az abszint a felelős, amely tujont tartalmazott, vagy esetleg
a festészetben alkalmazott terpentin okozta e, sajnos ezeket is sorba mind
kizárhatjuk, hiszen a digitalishoz hasonlóan ezek is, hosszabb távon
visszafordíthatatlan orvosi problémák tömegét okozták volna, melyekre nincs
semmiféle egyértelmű utalás.
A rejtély legegyszerűbb magyarázata annyira
egyszerű, hogy fáj, mégpedig az, hogy tudatosan választotta azt. Leveleiben
rengeteg utalást találtam arra, hogy mennyire és hogyan próbálta a színeket,
intenzitásukat harmonizálni, eljutva odáig, hogy a komplementer színek erős és
átfogó felhasználása jellemezte , a kék és narancs, a piros-zöld és
természetesen a sárga-lila. Elröppent a rejtély, marad a művészet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése