A paleolit gyermek V: Hogyan és mit játszanak a természeti népek
gyermekei?
A természeti körülményeiktől
teljesen függetlenül a vadászó gyűjtögető népek gyermekei reggeltől estig
játszanak, egészen 7-8 éves korukig, nem vadásznak, nem igazán segítenek az
édesanyjuknak a gyűjtögetésben, vagy a férfiaknak a vadászatban, játszanak.
Általában vegyes korú csoportokban,(2-8 év) és legtöbbször szabadon, a
felnőttektől távol, vagy legalábbis nem befolyásolva. Teljes idejű tevékenység,
amit az állatvilágban is megfigyelhetünk, bár ott az idősebb egyedek
jelenlétében történik ez. Speciális óvoda, ahol a nincsenek óvonénik, az 5-7
éves legidősebbek ellátják a kisebb 2-3 éves testvéreiket is. Külön világ, más
kultúra, saját szabályokkal ez, a felnőttek komoly, érett világa mellett. Itt
nincsenek iskolák, tanítók, akik az élethez lényeges tudást átadják, itt
egymástól, a felnőttek megfigyeléséből és a végtelen gyakorlásból, amit mi
játéknak hívunk, nyerik ki a későbbi sikeres életükhöz a tudást. Ahogy látni
fogjuk, minden egyes játéktípus fontos, felnőttkorban szükséges képzettséget,
hozzáértést takar, segíti annak alapjainak elsajátítását.
A fizikai, mozgásos játék a leggyakoribb és legélvezetesebb
játékforma, a saját testük határait feszegető, próbálgató fizikai mozgások,
futás, úszás, ugrálás tartoznak a csoportba. Az A’ uwe-Xavanta dél amerikai
indián törzs gyermekei egy kis falucskában körbe körbe szaladgáltak, nem azért
mert sietek valahová, hanem azon indokból, mert a testük ezt kívánta, élvezték,
nevettek folyamatosan közben. Egy lábon ugráltak felváltva, kimerülésig, hátrafelé
sétáltak, majd becsukott szemmel futkostak, két gyermek összekapaszkodott majd
addig forogtak, míg az egyikük nem bírta és szétszakadt a kötelékük, a földre
huppantak és nevettek. Fontos és kiemelt szerepe van a környék fáinak, a
fáramászás nem elsősorban a rajta érő gyümölcsökért folyik, hanem élvezetből és
gyakorlásból. A rengeteg irodalomban leírt fákhoz kötődő játékforma közül a
kedvencem a bopi nevezetű. A Kongó
völgyében élő Mbuti Pygmi népcsoport gyermekei keresnek egy kellően fiatal fát,
8-10-en felmásznak rá, ami a nem várt súly miatt annyira meghajlik, hogy a
földig érhet. Erről a gyerekektől díszített karácsonyfáról hirtelen egyszerre
leugranak. Ha valaki kicsit lassabb, mint a többiek akkor ő fennragadhatott és
óriási hintába kezd vele a fa, a többiek nagy szórakozására. Ahol a helyi
körülmények olyanok, ott a fák mellé a folyóvizek, is mint potenciális játékterek
szerepelnek. A Parakana gyerekek egész fiatal életüket a fák és a folyó
környékén élik, nagyon hamar megtanulnak úszni, imádják a fáról folyóba
ugrálást, az iszappal történő dobálásokat, játékokat. A leírt mozgásos játékok
kiegészítő eleme, ha különféle eszközök (eszközös mozgásos játék) is részt
kapnak benne, fák, kövek a természeti környezet részei. A madarak tollából
gyakran labdaszerű játékok készülnek, de a kukoricacsutkából, különféle
gyümölcsökből is érdekes forgó, repülő eszközök segíthetik, egészíthetik ki a
fizikai játékukat. Mind a !Ko, a Himba és az Eipo népcsoportnál elterjedt és
szépen dokumentált labdajátékok vannak, gyakran egy fa nedvéből nyert gumiból
készült labdával folyik a játék, amit természetesen dobnak, rúgnak, sőt ütnek
is.
A felsorolásból nem maradhat ki a
nyilazás, a vadászat. Általában elmondható, hogy ez kizárólag férfi dolog, de itt-ott
megemlítették, hogy lányok is szívesen részt vesznek benne. 4-5 évesen a
Guyakai törzs gyermekei megkapják az első, kisméretű nyílfelszerelésüket és
ezzel próbálkoznak, először megismerkednek vele, a levegőbe lövöldöznek, majd
kisebb nagyobb élettelen tárgy a célpont és végül egy pár év múlva már kisebb
gyíkokra, madarakra is vadászhatnak. Amíg a fiatal fiúk ezzel foglalkoznak,
addig a hölgyek, főleg esős időben, házakat, udvart, babákat, állatfigurákat
készítenek agyagból (konstrukciós játék). Ezeket
igyekeznek nagyon élethűen ábrázolni, a legfontosabb momentum a férfi és nő
bábuk nemi megkülönböztetése. A másik fontos eleme ennek a csoportnak a
testfestés, ami szintén lányos dolog, a helyi érő gyümölcsök levéből nyert
piros lével kenik be egymást, természetesen a későbbi rituálékhoz még nem
kapcsolhatóan, pusztán a játék öröméért.
A szociális játékok osztályába
tartozik néhány nagyon érdekes játék, ezeket megpróbálom leírni. Hol van a tűz?
nevezetű játékban a Camaiurá gyerekek két kis gödröt ásnak a homokba, amit egy
alagúttal összekötnek. A játékos társnak a fejét bele kell raknia az egyik
lyukba, aztán teljesen betemetik a fejét, az alagúton keresztül képes
lélegezni, és megkérdezik tőle, hogy hol van a tűz, azaz hol van a Nap éppen az
égen. A játék vége az, amikor a többiek korrekt választ kapnak. A bújócskázás,
fogócskázás számtalan formáját említi az irodalom, a nálunk kevésbé ismert a
halászos változat, amikor vízben, iszapos nehezítéssel folyik a játék. A
szociális típusú játékok egyik formája a birkózás, verekedős, ami mint a
nevében is benne foglaltatik egy fizikai sport, azonban az igazi harcoktól
sokban különbözik, nem komoly, sérülések nincsenek, és egyértelmű arci, mimikai
jelzései (speciális mosoly, amely jelzi, hogy játékról van szó) vannak. A
támadott és a védekező gyermek szerepei bármikor felcserélhetőek. A !Kung
gyerekek kergetik a háziállataikat is, kutyákkal kelnek birokra, rovarokat
fognak, és még a strucc csibéket is folyamatosan zaklatják, ahol lehet,
birkóznak, csapatokat képeznek a résztvevőkből, az egyik a falusiak csapata lesz,
a másik homokból darázsfészket épít, és próbálják körülötte zümmögve megvédeni
azt a falusiaktól. A Xavante fiúk is két csapatot alkotnak, a legyek ura
mintájára, különböző színekkel befestik a két csapatot és az ókori harcok szerint,
a kiválasztott, legjobb harcosaik kifulladásig küzdenek egymással.
A fentiekben leírt játékformákon
kívül létezik még egy, a fantázia fajta, az én vagyok a bálna, ez a banán egy telefon
típusú, és az utóbbi évek beható vizsgálatai alapján a felnőttkori kreativitás
alapja lehet ez. Egyre növekvő szerepe és jelentősége miatt megér egy külön kis részt
ez, és ezért a következő fejezetben erről lenne szó.
Anthony D. Pellegrini PhD and
Peter K. Smith Phd: The Nature of Play:
Great Apes and Humans,
The Guilford Press; 1 edition
2004.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése