2018. március 17., szombat

Otthon, édes otthon



Az utóbbi hónapokban átköltöztünk egy teljesen új házba, és az időnk nagy részét ennek az otthonunknak a berendezésével töltöttük, gyakran és sok időt eltöltve az IKEA nevezetű már-már templomnak nevezett helyen. Meg kell valljam őszintén, hogy utálom ezeket a túrákat, nagyon időpazarló tevékenységnek tartom a bútornézegetést, összeszerelést, be és kipakolást. Az emberek milliói idejük nagy részét, sőt a szabadidejük zömét feláldozva támadják meg hétvégenként ezeket a bútorkegyhelyeket. Miért is, pontosan mi történik ilyenkor velünk? Miért fontos otthonaink berendezése, otthonossá tétele?
Az evolúciós folyamatokkal foglalkozó tudós emberek a múltunkban igyekeznek bizonyítékokat találni, és egymáshoz illeszteni a megtalált darabokat a kirakósból, amiből kialakulhatott a mai emberiségre jellemző állapot. Mi tesz, tett minket emberré, melyek a kulcsfontosságú tényezők, amelyek a mai, modern emberhez vezették a paleo őseinket? Ahány ház, annyi szokás, tartja a mondás, ahány tudós, annyi válasz találunk a kérdésünkre. A nagy agyunk, a szociális kapcsolattartó képességünk, az együttérzésünk másokkal, az együttműködésünk magas foka, a nyelvi képességeink, a memóriánk, a gyermekeink, utódaink segítése, a környezeti tényezők között a tűz, és az ehhez kapcsolódó főzés, csakhogy megemlítsem a legfontosabbakat[i]. Melyik a kiemelkedően fontos, és mik a kevésbé jelentősek, hogyan és mikor alakultak ki ezek a tulajdonságaink, és milyen hatással lehettek egymásra? Lehetetlennek tűnő vállalkozás az előző kérdésre egyértelmű választ találni, de kíséreljük meg a lehetetlent.
Mielőtt megpróbálkoznánk összefűzni a fenti témákat, még egy fonalat szeretnék hozzáadni: az emberi evolúció nem folyamatos fejlődést jelentett, nagyon sok majomszerű ősünk után megjelent a mai agyméretünkkel rendelkező ősember, de a tárgyi eszközei rendkívülien silányak és maradiak voltak, sőt, ami lényegesebb a témánk szempontjából, hogy sok százezer évig nem volt képes ezeken semmi változást végrehajtani, kitalálni, ugyanolyan kőeszközöket pattintottak, mint százezer évvel azelőtti őseik.

 Gondoljunk csak arra, hogy a legelső telefonoktól 50-60 év alatt jutottunk el a mostani hihetetlen kavalkádig, mi lenne velünk, ha még mindig az első nehézkes telefonokkal bajlódnánk? Egyszer csak történt valami az őskori múltunkban, és attól a pillanattól elszabadult a kreatív emberősünk, és néhány tízezer év alatt óriási változások történtek mind velünk, mind környezettünkkel. Mi áll ennek a kreatív robbanásnak a hátterében és mi köze van ennek az Ikeához?

Házépítés és funkciói az állatvilágban

A felépülő fészek, otthon, vár mind-mind az állati test kiterjesztése az élettelen világba, a környezetük egyfajta mérnöki átalakítását jelenti[ii]. A legtöbb állat részére menedéket jelent a kinti világ fizikai és biológiai fenyegetettségtől, a fagytól, az esőtől, a ragadozóktól, éléskamraként, a szaporodással is összefügghet, és természetesen az utódok nevelése, etetése is elsődleges funkciói[iii]. A termeszvárak légkondicionált építmények, amihez ha hasonló nagyságú épületet szeretnénk megépíteni, akkor 7.5-8 km magasságú, és a föld alatt még további 30 km mélységig lenyúló házat kellene megtervezni. Ők ezt előzetes tervek, megbeszélés nélkül, pusztán az ösztöneik által vezérelten építik fel[iv]. Ez tűnik a legnagyobb különbségnek köztünk, illetve házaink és az állatvilágban található építmények között, nálunk nem létezik házépítő ösztön, a természetes szelekció nem látott el minket ezzel, az esetünkben elsősorban kulturális adaptációról beszélhettünk. Ezért is annyira hasonló egymáshoz két azonos fajhoz tartozó állat fészke, várra, mert ezeket az evolúció évmilliói alakították, míg az emberi házak alapvető tervezete, belső felosztása hasonló, de a felépítése, megjelenése nagyon különböző. A helyzet egy kissé a gyermekeink elnevezésére emlékeztet, legyen emberi neve a gyermeknek, de legyen eltérő, különböző és ritka azokon belül. Legyen a házunkban fürdőszoba, nappali, konyha, de azok ne legyenek hasonlatosak a barátaink belső lakásához.
Nem minden állat épít fészket magának, nagyon változatosan jelenik meg az életfán, hogy hol és mely állatok készítenek védelmi helyet maguknak. A legközelebbi rokonaink az állatvilágban a csimpánzok, bonobók, gorillák mindannyian fészeképítők. A kisebb csimpánzok és bonobók esténként a fák magasában néhány gally és levél segítségével tákolják össze 10 perc alatt az éjszakai fekhelyüket. Esténként nem térnek vissza a régi helyükre, csak abban az esetben, ha másnap is a közelben maradnak, mert mondjuk, itt éppen érik egy gyümölcs. Esténként általában új helyen új fészket építenek éjszakára, az esősebb időben magasabbra mennek a fákon és ott fészkelnek, és akkor is, ha megnő az esetleges ragadozóveszély. A gorillák termetük miatt nem igazán tartanak a ragadozó macskáktól, ezért ők a talajon fészkelnek, ahol akkurátusan, szép precízen egy ovális, levélzetben dús ágakból szövik a hálóhelyüket. Ez sem tart azonban 5-10 percnél tovább, ha elefántok jelennek meg a környéken, akkor bizony a gorillák is felmenekülnek éjszakára a közeli fákra aludni[v].
Jelenlegi vadászó-gyűjtögető életmódot folytató népekről készült fotók hátterében itt-ott feltűnik egy-egy kis kunyhó, házacska, de nem tűnnek túl jelentős építménynek, nem is várnám ezt, hiszen a legtöbbjük néhány hetente újabb helyre vándorolnak. Ebben is nagy a változatosság közöttük, hiszen vannak, akik egész évben folyamatos vándorlásban élnek, követik a vadállatokat, mások egy határozott időszakra megtelepednek, majd utána az évnek egy másik részében máshova vándorolnak. Az évi mozgásuk, vándorlásuk meghatározza a kunyhóik felépítését, szerkezetét. A vándorlók közel kör, vagy félkör alakú sátrakat húzna fel, míg az egy helyben maradó népek már a szögletes házakat kedvelik jobban. A vándorlók jobbára magukkal viszik a házuk alapanyagait, ha nem sikerül, akkor a környezetük anyagaiból azonnal felépítik a sátraikat, ahogy megérkeztek a következő állomásukra[vi]
A!kungok kunyhói egy központi közös tűz körül helyezkednek el közel kör alakban. A központi helyszínen történik minden közösségi esemény, főzések, mesélések.
Azoknál az állatoknál is, akiknél nem figyeltek meg fészek vagy egyéb nyughelykészítést, még azoknál is megfigyelhető az, hogy egy meghatározott tevékenységükhöz egy-egy helyszínt kapcsolnak, ezek az úgynevezett home bases-ek, otthon bázis pontok. Sok állat azonos helyen fogyasztja el a táplálékát, ettől eltérő, de nagyjából azonos helyen pihen, tisztálkodik, vagy neveli a kölykeit. Az emberi otthon kialakulásának első lépése is ez lehetett, egy nagy fa a szavannán, ahová a levadászott húst szállították, ahol a kövekből nyílhegyeket pattintottak, ahol az utódaikat nevelhették, taníthatták, ahol a húst és gyökereket megfőzték, és ahol az este során tűzet gyújthattak és éjszaka során aludhattak a tűz biztosította védelem mellett.

Elménk összetevői és a kreatív robbanás

Steven Mithen egy kis könyvecskét szentelt a bevezetésben felmerülő problémára és nagyon szép megoldást vázolt: az emberi agyban a különféle intelligenciaféleségek különálló agyi csoportokat alkottak, és ezekben a kis agyi modulokban egymástól elzárva léteztek a világunk megértésére szolgáló intelligenciák[vii].

A szociális kapcsolatokért felelős agyi modulok a mindennapos emberi érintkezések során felmerülő problémákat hívatott kezelni, és megoldani. A kommunikáció, a nyelvi területek, a mások megértéséért és befolyásolási hajlandóságunkért kifejlődött, egymással átfedő agyi területek, hálózatok alapozzák ezt meg. Ettől sokáig szintén különállva létezett a környező világunk élőlényeiről való tudásunk, a természeti intelligenciánk. Mikor milyen gyümölcs érik, az évszakok hogyan változnak, milyen állat hagyta azokat a nyomokat, milyen hangja van az éhes oroszlánnak. Ez mind szerves részét alkotta a környezeti tudásunknak, intelligenciánknak. Ennek mintegy kiterjesztése a fenti szociális intelligencia a fajtársaink viselkedésének egyfajta vizsgálata, esetleges manipulálása. A világunkban azonban nem csak élőlények, de élettelen tárgyak is körbevesznek, ezeket sokféle módon fel lehet használni, sőt ha alakítjuk, koppintjuk, törjük, faragjuk, akkor kifejezett, az életünket könnyebbé tevő célokra is használhatóvá válhatnak. Nyílhegyeket, íjakat, halászhálókat, horgokat, üllőt-kalapácsot készíthettünk kövekből, elhalt fákból, csontokból. A technikai vagy technológiai intelligenciánkról beszélhettünk ezekben az esetekben. Az utolsó, az általános intelligencia, ami a próba-szerencse tanulási, és az asszociatív tanulási modulokat tartalmazza. A csimpánzok kiválóak mindkettőben, a két modul nagyon jól használható, ha döntéseket kell hozni a gyűjtögetés közben, esetleg eszközöket kell használni valami egyszerű étel megszerzésére, diótörésre vagy egy termeszvár megcsapolására.
Evolúciónk során ezek a lényeges intelligencia típusok önmagukban fejlődtek, egymástól többé-kevésbé jól elkülönülve, a másik terület tudásához nem jelentősen hozzáférve, nem hozzátéve semmit a másik területhez. A szociális intelligenciával az élettelen kövek világában mintsem érünk, a technikai tudásunkkal nem sokat kezdhetünk a fajtársainkkal. Vagy mégis?

A bázis helyek szerepe a kreatív ember kialakulásában

A közösségi helyek, ahol sok ősember összegyűlt, ahová a vadászott vadakat szállíthattuk, ahol az anyák a gyermekeikkel töltötték napjaikat, ahol az új szerszámok, fegyverek készültek, ahol megbeszélhették a napi eseményeket, ahol megoszthatták a természeti világuk körforgásának történéseit egy hatalmas olvasztótégelynek tűnik. Az eltérő típusú intelligenciák folyamatosan egymás közelében működtek, a szociális kapcsolódások összekötötték a magas technikai tudású szakősembereket, a gyűjtögető nők megosztották egymással a megfigyelt természeti jelenségeket, segítették egymás gyermekeinek az ellátását, tüzet raktak és közösen főztek. Az ezer évek alatt a különálló agyi intelligencia modulok szép lassan összekapcsolódtak egymással, és megtermékenyítették, újabb és újabb ötletekkel álltak elő az közös emberi tudáskészletből. A beszélt emberi nyelv lehetett az egyik összekötő kapocs a modulok között. Létrejött a modern, kreatív ember. A helyszín ahol ez megtörténhetett az első protootthonunk, a bázis helyünk.
A házaink, az otthonaink szépen tükrözik, a belső felosztásuk hűen leképezi ezt az elképzelést. Minden házban van konyha, ahol a tűz és a főzés egyben technikai és szociális intelligenciánk indikátora, a nappali a szociális tevékenységek központja, egyben az emberi tanítás, tanulás elsődleges terepe. A hálóhelységek az alvás fontosságát hangsúlyozzák az emberi életben, míg a dolgozószobák pedig a technikai intelligenciánk előtti főhajtásunknak felelhet meg. A zöld növények, a kertünk virágai, fái és a háziállataink pedig a természeti intelligenciánk tanúi. Az otthonuk egy csodás átalakulás, az emberré válásunk tanúhegye, a múltunkban az otthonunk helyszínén talált egymásra a természeti, a szociális, a technikai és az általános tudásfajtánk, és ezzel, itt, az otthonunkban történhetett meg a Homo sapienssé alakulásunk.  




[i] Peter M. Kappeler et al: Primate behavior and human universals: Exploring the gap In: Peter M. Kappeler et al: Mind the gap 3-19. Springer 2010.
[ii] Richard Dawkins: A hódító gén Gondolat Könyvkiadó (Budapest) , 1989
[iii] Mike Hansell: Built by Animals: The Natural History of Animal Architecture Oxford University Press; 1 edition (March 15, 2009)
[iv] James L. Gould et al: Animal Architects: Building and the Evolution of Intelligence Basic Books; Reprint edition (March 6, 2012)
[v] Colin P Groves et al: From ape nest to human fix point Man New Series, Vol. 20, No. 1 (Mar., 1985), pp. 22-47
[vi] Jerry D. Moore: The prehistory of homes University of California Press (April 18, 2012).
[vii] Steven Mithen: The Prehistory of the Mind: The Cognitive Origins of Art, Religion and Science Thames & Hudson; 1st edition (April 1, 1999)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése