2018. március 25., vasárnap

Iskola gyermek evolúció



A sok millió éves evolúciós fejlődésünk során szép lassan megtanultuk, hogy mit jelent vadászni, bogyókat gyűjteni, azokat feldolgozni, megfőzni, a ragadozók ellen védekezni, kunyhókat építeni, gyermeket hordozni, és mindezt szépen képesek vagyunk a következő nemzedék tagjainak megtanítani is. Ettől vagyunk mi sikeres faj, a tudásunkat gyorsan és hatékonyan tudjuk közölni a fajtársainkkal.

Szerencsére a mai Földünkön, mint élő kövületek élnek azok a természeti népek, akik kiváló példáját mutatják annak, hogy hogyan élhettünk sok-sok évvel ezelőtt. 20-50 fős csoportokban vándorolnak, követik az állatokat, és megjegyzik a növények évszakos változásait. A csoportjaikban mindenki egyenlőnek számít, nagy vagyonokat nem képesek felhalmozni, az ételeiket megosztják a csoporton, bandán belül, és a fontos döntéseiket együtt, közösen hozzák meg, nincs főnök náluk. A nyugati ember számára nagyon egyszerű életet élnek, igazából nem is kell sokat tanulniuk az élethez, mert egész nap vadásznak, gyűjtenek és alszanak, gondoljuk a karosszékünkben hátradőlve. Mi sem áll távolabb ettől az elképzeléstől, az életük nagyon intenzív és tudásközpontú, hiszen náluk nem létezik a ránk jellemző specializáció, munkamegosztás, te kenyeret sütsz, én edényeket árulok. Náluk mindenkinek mindent meg kell tanulnia. A vadászathoz a nyomolvasást, az eszközök elkészítését, azok hatékony használatát, a nőknek a környezetükben fellelhető összes ehető gyümölcs, gyökér nevét, érését, feldolgozását, ezenkívül a kunyhók építéséhez a nyersanyaglelőhelyek elhelyezkedését, az építés sorrendjét, a tűz csiholását, és az ételek főzését is el kell sajátítani a sikeres túléléshez. Kaplan H.S. és társai (2000) elemzése szerint ezeknek a módszereknek a megtanulása, kikísérletezése lehetett az a hajtóerő, ami kiemelte az emberiséget a majomszerű őseink élete közül.  A felnőttek nem tanítják direkt úton, módon a gyermekeiket, hagyják, hogy ők saját maguk találják meg azt a módszert, ahogy a nekik a legjobb, az idősek hagyják szabadon játszani a gyermekeket. Senki nem mondja meg nekik, de senki másnak sem, hogy mit kellene csinálnia, minden ember az idejével saját maga rendelkezik, ha akar, elmegy vadászni, ha pedig otthon szeretne lenni, akkor otthon marad. Ez az autonómia jellemzi szinte az összes megvizsgált népet, és ezt természetesen kiterjesztik a gyermekeikre is, a felnőttek nem irányítják őket, nem mondják meg azt, hogy mit csináljanak, hagyják, hogy saját maguk jöjjenek rá az élet fontos dolgaira.

 A parakáknál nincs lefekvési idő (Gosso Y. et al 2005), addig maradnak ébren, amíg bírják, a venezuali Yequanaknál (Liedloff J.1977) nincs olyan hogy én gyermekem, te gyermeked, mindenki érdekli, hogy mi van a gyermekekkel, de nem befolyásolják azok tanulását. A gyerekek a napjuk nagy részét látó és vagy hallótávolságon belül töltik az anyjuk közelében, általában négy éves koruktól kezdődően, és egész nap szabadon játszhatnak az idősebbek társaságában, komoly munkát nem várnak tőlük, készülnek a felnőtt életükre.
A vadászó gyűjtögető törzsek, bandák gyermekei sohasem izoláltan töltik a napjaikat, idejük nagy részét felnőttek körében, azok közelében töltik, megfigyelik a viselkedésüket, a történeteiket hallgatják, és sokszor vitáznak is velük. Zenélnek, táncolnak, olyan mintha játékokat játszanak, fára másznak, a közeli folyókban úsznak, egész napjukat játékosan töltik, és közben ellesik, megtanulják azokat a fogásokat, amelyek a felnőtt életük sikerességét befolyásolják, mind szociális, mind pedig fizikai téren. Az erdőben csatangolva szívesen csatlakoznak a felnőttekhez, segítenek, nekik tűzet gyújtani, főzni és enni is. Leírtak olyan esetet, hogy egy pici kis halat kellett egy felnőttnek nyolc gyerek között elosztania ebédre. A fiatal fiúk apró nyilakkal és íjjal kisebb állatokra vadásznak, majd ahogy nőnek, velük növekszik a használt íjuk is, és a vadászott eledel nagysága is..
Az antropológiai leírásokból láthatjuk, hogy két fő szempont, amit kiemelhetünk a gyermekeikkel történő viszonyból, az első az a formális instrukciók hiánya, nagyon kevés direkt tanítás létezik náluk, szinte soha nem mutatják meg azt, hogy ezt így kell csinálni, ez az útja ennek. Ahogy egy !Kung mondás is tartja, mindenki saját magát tanítja (J. Gary Bernhard 1988). Az idősebbek sokszor el is zárkóznak, ezt nem lehet megmutatni, ez így nem tanulható, ezt magadnak kell kitalálni. Ebbe beletartoznak a veszélyes vágószerszámokkal, és a tűzzel történő ismerkedések is, az egészen kis gyermekeket is hagyják szabadon használni ezeket az eszközöket, hogy a saját bőrükön fogják megtapasztalni azokat a határokat, amelyek szükségesek a biztonságos használatukhoz. Nem használnak tiltó kifejezéseket, most óvatosan fiam, mert megégeted magad, szabadon kísérletezhetnek a gyerekeik. A fentiekben már érintettük a másik meghatározó vonását a népek viselkedésében, ez pedig az, hogy a gyermekek a felnőttek napi aktivitásait, az életük fenntartásához szükséges tevékenységeket másolják, utánozzák a napi játékaik folyamán.

Hogyan képzeljük el ezek után a jövő iskoláit?

A vadászó gyűjtögető népek leírása alapján, azokat szépen összedolgozva lássuk, hogy mire jutunk.
Az öntanulás a játékon és a felfedező viselkedésen keresztül a központi eleme a hatékony és sikeres tanulásnak, és ez rengeteg nem strukturált szabad időt jelentene, ahol senki nem mondja meg azt, hogy mit kellene csinálni. Néhány felnőtt azért jelen lehetne, és segítheti a gyermekeket elérni a céljaikat, de nem igazán befolyásolni őket. Nem elég a szabadság, hely is kell, mégpedig nagy szabad területek, fákkal, tavakkal, ha lehetséges, ahol szabadon lehet csatangolni és felfedezni a természet elemeinek szépségét.
A vegyes életkorú gyerekcsoportok kialakítása lenne a következő központi elem, nem jó a szegregált, életkor szerinti szétválasztása a gyermekeinknek. A kisebbek az idősebbektől tanulhatnak meg olvasni, játszani, éles eszközöket biztonságosan használni, míg az idősebbek a fiatalabbakkal való törődést, a nevelés elemeit sajátíthatják el a vegyes csoportokban (Peter Gray 2013).
A felnőttek nem határolódnának el ettől a csoporttól teljes egészében, a természeti népeknél is részt vesznek a napi játékaikban, hol segítenek, támogatják a gyermekeiket, hol csupán a többi felnőttel beszélgetnek, vagy éppen történetek mesélnek, és ezt megfigyelve rengeteg modellt adhatnak a gyermekeik későbbi kompetens felnőtt életükhöz.
A vadászó népek gyermekei szabadon hozzáférnek a felnőttek veszélyes eszközeikhez, késekhez, nyilakhoz, egyedül a mérgektől tartják őket távol. Nyilvánvalóan a mi kultúránk meghatározó eszközeihez is ugyanolyan szabad hozzáférést kell biztosítanunk számukra, bízzunk bennük, ne féljünk a kezükbe adni a laptopjainkat.
Az igazi intellektuális fejlődés akkor mehet végbe, ha az elképzelések, teóriák szabadon áramolhatnak, a gyermekektől a felnőttek felé és vissza is, anélkül hogy túlzottan kritizálnánk azokat. Mindenről bármikor lehet beszélni, vitatkozni, semmit sem kell megjegyezni, és nem kell egy dolgozat formájában számot adni a tudásunkról.
A természeti népek demokratikusak, nincs főnök, a közösség dönt a fontos dolgaikban, adjunk lehetőséget a gyermekeink kezébe, és ezzel megtanulják azt, hogy milyen jó dolog, ha az őt érintő dolgokba beleszólása lehet.

A jövő iskolája

Ez mind nagyon szép, de ugye mi nem vagyunk ilyen népcsoport, a mi modern világunkban más kihívásokkal kell szembenéznie egy fejlődő gyermeknek, egy kompetens felnőttnek, ezért a fenti vázolt életmód semmiképpen nem illeszthető a mi világunkhoz. Vagy mégis? Olvasni, írni és számolni tanulunk, mert a kultúránkban ezek az alapvető ismeretek, képességek, amikre a többi tudás alapozható, ezek teljesen új dolgok, ezer éve még nem léteztek. A fenti szempontokat, perspektívát figyelembe véve el tudunk képzelni egy iskolát, ami illeszkedik a gyermekek pszichikai, biológiai fejlődéséhez, igazodik az ő belső motivációjukhoz, kíváncsiságukra építve ugyanolyan eredményes, sikeres felnőtteké válhatnak, mint ami szükséges az iparosodott világunkban. Lássuk, milyen további elemei lehetnének ennek az iskolának. 4-5 éves életkortól lehetne ide beiratkozni, mindenféle képességtesztek, vizsgálatok elvégzése nélkül. 140-150 iskolás tanulót 10-15 tanár vezetne a tanítási napokon, amelyek 2-3 épületben, és a szabadban történhetnének a foglalkozások. Az osztálytermekben számítógépek, könyvek, táblák, minden, ami a mai iskoláinkban is megtalálható, lennének szabad felhasználásra, tornaterem, esetleg egy tó lehetne még a tanulási környezet része. A gyerekek vegyes életkorú csoportokban maguk döntenének arról, hogy mit szeretnének aznap csinálni, mivel foglakozzanak, olvasni tanuljanak, vagy egy számítógépes játékkal játszanak, esetleg a tó élővilágát vizsgálják meg, ez szabadon választott. Bízzunk a gyermekeinkben. Szabadon játszanak, nem emelve nagy korlátokat a tevékenységeik elé. Nagyon földtől elrugaszkodottnak tűnik ez a futurisztikus iskola típus, de őszintén be kell vallanom egy kissé ferdítettem, mert ez nem a képzelet műve, ez közel 50 éve létező iskolatípus. A világon már több mint 40 ilyen iskola létezik, ahonnan a kikerülő gyermekek teljes értékű tagjai a társadalomnak, semmilyen elképzelhető hátránnyal nem rendelkeznek amiatt, hogy itt tanultak, sőt (Gray P. 2013).



Sudbury Valley School a neve, és eredetileg Massachusetts államban kell keresni őket, de ma már Németországban, Hollandiában, Belgiumban és Dániában is működő iskoláik találhatóak.

A gyermekek a külső, a családjuk, a társadalom elvárásaitól mentesen meg kell, hogy keressék azokat a belső értékeket, amelyeket el akarnak érni, és el is érnek, állítólag ez a legnehezebb része az átállásuknak a mai modernnek tartott iskola szerkezetről a fentire.


J. Gary Bernhard: Primates in the Classroom: An Evolutionary Perspective on Children's Education 1988. University of Massachusetts Press.

Kaplan H.S. et al :A theory of Human Life History Evolution: Diet, Intelligence, and longevity Evolutionary Anthropology 156-183 2000.

Gosso Y. et al: Play in hunter-gatherer societies In Pellegrini AD et al: The nature of play: great apes and humans Guilford 213-253. 2005.

Liedloff J.: The continuum concept Knopf 1977.

Gray P : Free to learn Basic Books 2013.
.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése