A Shakespeare rejtély, avagy a magyar írók hogyan segítenek ezt megoldani
Egészen biztosan nem véletlenül
játsszák világszerte műveit ma is, annak ellenére, hogy több évszázad választja
el a mai kor emberétől. A műveiről hozzávetőleg 30000-40000 további elemző könyv
született, de az életéről, annak ellenére, hogy mi mindent vélünk tudni, nagyon
kevés bizonyítható adattal rendelkezzünk. A tények: Stratford-upon-Avonban
született, három gyermek édesapja volt, Londonban is élt és dolgozott,
visszatért szülőhelyére, végrendelkezett és minden valószínűség szerint
elhalálozott. Nem túl sok, nem túl meggyőző. Az elterjedt, cigányos, fülbevalós
arckép sem 100% biztosan őt ábrázolja. A műveinek szerzőségét is többször
megkérdőjelezték, de én egy másik, nem kevésbé érdekes talánnyal szeretnék
foglalkozni. A kutatók az elveszett éveknek hívják, hiszen nem tudják mit
csinált, merre járt 1585 és 1592 közötti hét hosszú évben. A találgatások
azonban sokszínűek, iskolamesterkedett vidéken, többen Olaszországban látták
utazgatni, megint mások szerint Flandriában katonáskodott, romantikusabbak Francis
Drake-kel látták hajózni. A művei alapján feltételezték ezeket, hiszen sok színdarabja
olaszföldön játszódik, a tenger, a hajózás központi szerepet kap több művében
és a katonáskodás is gyakran megjelenik bennük.
Egy sokkal fontosabb faktor azonban elkerülte
a tudós kollégák szemét, mégpedig az, hogy egész egyszerűen nincsenek olyan
tehetségek, akik tanulás, gyakorlás nélkül képesek lennének magas szintű művek
írására, festmények festésére, vagy szobrok faragására. Tízezer óra, körülbelül
tíz év munkája szükséges, hogy valaki valamiben jelentős, kívülállók körében is
elfogadott szerzeményt alkosson. Természetesen ez átlagos érték, többen 6 akár
7 év alatt is elérik a mesteri szintet, de ez inkább kivétel, mint általános
jelenség. John R. Hayes nagy festők, zeneszerzők életét megvizsgálva is alátámasztotta ezt a 10 éves folyamatot,
felkészülési időt. A legtöbb híresség korán, már 4-5 évesen elkezdett
érdeklődni az adott művészeti ág irányába. A festők pályájának első 6 éve
általában csendben telik, majd ezután hirtelen rengeteg mű készül el a
következő 5-6 évben. A költők vizsgálata is egyértelmű folyamatos tanulásra,
fejlődési szakaszra utalnak, az első öt évben itt sincs jelentős, kiemelkedő
művük, a nagy részük a tíz éves tanulási idő után tett le valami értékeset az
asztalra.
A magyar művészeket még nem vizsgálták ebből a szempontból, ezért elkezdtem felgöngyölíteni a szálakat. Legelőször a számunkra most különösen lényeges szempont miatt a nagy költőink egy kisebb csoportját vizsgáltam meg és foglaltam az adatokat egy kis táblázatba. Ahogy várható, a legtöbben beleesnek a tízezer óra-tíz év egyenletbe, de szerencsére nem unalmas a képlet, hiszen kivételek mindig akadnak.
A magyar művészeket még nem vizsgálták ebből a szempontból, ezért elkezdtem felgöngyölíteni a szálakat. Legelőször a számunkra most különösen lényeges szempont miatt a nagy költőink egy kisebb csoportját vizsgáltam meg és foglaltam az adatokat egy kis táblázatba. Ahogy várható, a legtöbben beleesnek a tízezer óra-tíz év egyenletbe, de szerencsére nem unalmas a képlet, hiszen kivételek mindig akadnak.
életkora | életkora | életkora | |
Név | az első vers írásakor | az első vers megjelenésekor | az első verseskötet megj. |
Csokonai Vitéz Mihály | 12 | 20 | 30 |
Berzsenyi Dániel | 18 | 37 | 37 |
Vörösmarty Mihály | 13 | 23 | 23 |
Arany János | 8 | 28 | 28 |
Petőfi Sándor | 11 | 19 | 21 |
Madách Imre | 10 | 16 | 17 |
Ady Endre | 7 | 19 | 22 |
Babits Mihály | 15 | 25 | 26 |
Kosztolányi Dezső | 5 | 16 | 22 |
Szabó Lőrinc | 10 | 21 | 22 |
József Attila | 7 | 11 | 17 |
Radnóti Miklós | 14 | 16 | 21 |
Weöres Sándor | 4 | 15 | 21 |
Pilinszky János | 12 | 17 | 25 |
Nagy László | 12 | 21 | 24 |
Leszögezhetjük, hogy elegendő
felkészülés, gyakorlás nélkül nincs kiemelkedő eredmény. Sokan már látják, hogy
mindez hova vezet. Az angol drámafejedelem sem kivétel. Az elveszett évek előttről
nincsenek jelek, amelyek azt mutatnák, hogy írt, alkotott volna, míg a 1590-es
években már az első drámái megjelentek színpadon, igaz ezek még nem a
legjobbak, a történeteket gyakran lopta, sőt a szövegek egy részét is akkoriban
simán átvették más szerzők műveiből. Ha valami jól sikerült, akkor az párbeszéd
több darabban is szerepel. Ezt ma plágiumnak nevezzük. Az igazi, eredeti műveit
a 1590-es évek végétől számíthatjuk, akkor állították ezeket színpadra. A
leírtak alapján valószínűsíthető, hogy az elveszett 7 évben komolyan kellett
foglakoznia az írásművészettel, tehát szerintem az utazgatás igazából nem jöhet
számításba, inkább az iskolamesterkedés, vagy valami hasonló irányába kellene
keresgélni a Shakespeare kutatóknak.
Bill Bryson: Shakespeare
Czeizel Endre:
Költők-Gének-Titkok
John R. Hayes: Cognitive process
in creativity
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése