2014. január 1., szerda

Szellemi homokozó: A Shakespeare rejtély, avagy a magyar írók hogyan segítenek ezt megoldani


A Shakespeare rejtély, avagy a magyar írók hogyan segítenek ezt megoldani


 

Egészen biztosan nem véletlenül játsszák világszerte műveit ma is, annak ellenére, hogy több évszázad választja el a mai kor emberétől. A műveiről hozzávetőleg 30000-40000 további elemző könyv született, de az életéről, annak ellenére, hogy mi mindent vélünk tudni, nagyon kevés bizonyítható adattal rendelkezzünk. A tények: Stratford-upon-Avonban született, három gyermek édesapja volt, Londonban is élt és dolgozott, visszatért szülőhelyére, végrendelkezett és minden valószínűség szerint elhalálozott. Nem túl sok, nem túl meggyőző. Az elterjedt, cigányos, fülbevalós arckép sem 100% biztosan őt ábrázolja. A műveinek szerzőségét is többször megkérdőjelezték, de én egy másik, nem kevésbé érdekes talánnyal szeretnék foglalkozni. A kutatók az elveszett éveknek hívják, hiszen nem tudják mit csinált, merre járt 1585 és 1592 közötti hét hosszú évben. A találgatások azonban sokszínűek, iskolamesterkedett vidéken, többen Olaszországban látták utazgatni, megint mások szerint Flandriában katonáskodott, romantikusabbak Francis Drake-kel látták hajózni. A művei alapján feltételezték ezeket, hiszen sok színdarabja olaszföldön játszódik, a tenger, a hajózás központi szerepet kap több művében és a katonáskodás is gyakran megjelenik bennük.

 Egy sokkal fontosabb faktor azonban elkerülte a tudós kollégák szemét, mégpedig az, hogy egész egyszerűen nincsenek olyan tehetségek, akik tanulás, gyakorlás nélkül képesek lennének magas szintű művek írására, festmények festésére, vagy szobrok faragására. Tízezer óra, körülbelül tíz év munkája szükséges, hogy valaki valamiben jelentős, kívülállók körében is elfogadott szerzeményt alkosson. Természetesen ez átlagos érték, többen 6 akár 7 év alatt is elérik a mesteri szintet, de ez inkább kivétel, mint általános jelenség. John R. Hayes nagy festők, zeneszerzők életét megvizsgálva  is alátámasztotta ezt a 10 éves folyamatot, felkészülési időt. A legtöbb híresség korán, már 4-5 évesen elkezdett érdeklődni az adott művészeti ág irányába. A festők pályájának első 6 éve általában csendben telik, majd ezután hirtelen rengeteg mű készül el a következő 5-6 évben. A költők vizsgálata is egyértelmű folyamatos tanulásra, fejlődési szakaszra utalnak, az első öt évben itt sincs jelentős, kiemelkedő művük, a nagy részük a tíz éves tanulási idő után tett le valami értékeset az asztalra.

 A magyar művészeket még nem vizsgálták ebből a szempontból,  ezért elkezdtem felgöngyölíteni a szálakat. Legelőször a számunkra most különösen lényeges szempont miatt a nagy költőink egy kisebb csoportját vizsgáltam meg és foglaltam az adatokat egy kis táblázatba. Ahogy várható, a legtöbben beleesnek a tízezer óra-tíz év egyenletbe, de szerencsére nem unalmas a képlet, hiszen kivételek mindig akadnak.

                     életkora                     életkora                      életkora 
Név        az első vers írásakor az első vers megjelenésekor az első verseskötet megj.
       
Csokonai Vitéz Mihály 12 20 30
Berzsenyi Dániel 18 37 37
Vörösmarty Mihály 13 23 23
Arany János 8 28 28
Petőfi Sándor 11 19 21
Madách Imre 10 16 17
Ady Endre 7 19 22
Babits Mihály 15 25 26
Kosztolányi Dezső 5 16 22
Szabó Lőrinc 10 21 22
József Attila 7 11 17
Radnóti Miklós 14 16 21
Weöres Sándor 4 15 21
Pilinszky János 12 17 25
Nagy László 12 21 24



Leszögezhetjük, hogy elegendő felkészülés, gyakorlás nélkül nincs kiemelkedő eredmény. Sokan már látják, hogy mindez hova vezet. Az angol drámafejedelem sem kivétel. Az elveszett évek előttről nincsenek jelek, amelyek azt mutatnák, hogy írt, alkotott volna, míg a 1590-es években már az első drámái megjelentek színpadon, igaz ezek még nem a legjobbak, a történeteket gyakran lopta, sőt a szövegek egy részét is akkoriban simán átvették más szerzők műveiből. Ha valami jól sikerült, akkor az párbeszéd több darabban is szerepel. Ezt ma plágiumnak nevezzük. Az igazi, eredeti műveit a 1590-es évek végétől számíthatjuk, akkor állították ezeket színpadra. A leírtak alapján valószínűsíthető, hogy az elveszett 7 évben komolyan kellett foglakoznia az írásművészettel, tehát szerintem az utazgatás igazából nem jöhet számításba, inkább az iskolamesterkedés, vagy valami hasonló irányába kellene keresgélni a Shakespeare kutatóknak.

 

Bill Bryson: Shakespeare

Czeizel Endre: Költők-Gének-Titkok

John R. Hayes: Cognitive process in creativity

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése