A paleolit gyermek III.rész: álomfejtés, avagy holdvilágos éjszakán miről
álmodik a lány?
Az ókortól kezdődően minden
kornak megvolt a saját jól elfogadott elmélete, elképzelése arról a jelenségről,
amit az alvás során álmodásként megtapasztalunk. Az elképzelések részletes
tárgyalása helyett közelítsünk egy kicsit praktikusan az álmokhoz. Ha megkérdezünk
valakit a baráti körünkben, hogy szerinte miért álmodunk, mi a szerepe, mi a
lehetséges funkciója az életünkben, akkor nagy valószínűséggel felmerül, hogy
az életünk nagy problémáit segítheti megoldani az, ha éjszaka is agyunk ezzel
foglalkozik, esetleg olyan agyterületeken találhat megoldást, ahol mi tudatosan
nem lennénk képesek. Dement (1972) a hetvenes években 500 egyetemistával
tesztelték azt, hogy egy adott intellektuális problémát képesek-e megoldani,
vagy segíti-e az alvás, álmodás a megoldást. Mindössze 1%-os sikeres megoldást
kaptak a diákoktól. A következő húsz évben egy olyan kísérlet sem hozott
elfogadható eredményt arra, hogy az álmodás segítene bármilyen feladat
megoldásában.
Sokan úgy hiszik, hogy az érzelmi
nehézségeket, traumák feldolgozásában lehet feladata. Ezt a teóriát nagyon
nehéz kísérletileg végrehajtani, hiszen etikailag elfogadhatatlan, hogy olyan
érzelmi traumának kitegyük az alanyokat, amelyeknek a pontos következményeiről
nem tudunk semmit biztosan. A természetes esetek vizsgálata, a háborús
területeken élők, a természeti katasztrófát szenvedők nem támasztják alá azt,
hogy az esetről álmodás segített volna az érzelmi feldolgozásban. Amúgy is
elgondolkodtató az a felvetés, hogy miért segít rajtam az, ha éjszaka még
álmomban is folyamatosan az elszenvedett traumát játssza vissza az agyam, ha
segíteni akarna, akkor inkább a zavaró képek elnyomásával, és kellemesebb
képek, álmokkal kellene bombáznia az agyam.
Az evolúciós megközelítés,
gondolkodás szerint, ha van funkciója, akkor az a túléléssel és vagy a
szaporodási sikerrel lehet kapcsolatban, hiszen csak ez a fontos, élni és
szaporodni. Az ember néhány millió éve az afrikai szavannákon fejlődött a mai
formájára, kívül-belül. Agyunk, testünk sok tulajdonsága, ténykedése az ott,
akkor fellépő, ismétlődő problémák megoldására alakult ki. Ezek a mai
környezetben is dolgoznak, de sok problémát okoznak mai környezetünk eltéréseivel,
össze nem illésével. Kőkorszaki agyunk a szavannákon élő veszélyes állatokra
van élesítve, a kígyók, a magasság ösztönösen riasztó számunkra, míg a modern
kor igazi veszélyei, az autók, fegyverek hidegen hagynak minket. Hogyan
illeszkedik ebbe a rendszerbe az álomtevékenység?
A végső válasz előtt egy kis
álomfejtés paleolit módon. Az álmodás egy rendezett állapot, nem a véletlen
terméke, egy komplex világot épít fel, ahol karakterek, események vannak,
történnek. Ha csupán az alvás agyi folyamatainak mellékterméke lenne, akkor
káoszszerűen követnék egymást a nem összeillő képek, érzetek. Nem csupán
rendezett, de szelektált is, a negatív események a döntőek. Az elemzett álmok
80%-a negatív, a maradék 20% volt csak pozitív kicsengésű. Snyder (1970) által
elemzett 700 álom 2/3-a a félelemről, az idegességről és a haragról szólt, az
negatív érzelmek az átvizsgált szakirodalomban valamilyen veszélyes szituációra
és fenyegetésre utalt. Az átélt érzelmek a régmúltban segítették az őseinket az
őket ért veszélyes helyzetek gyors megoldásában, ha zörög a bokor, akkor az
ijedtségem futásra ösztönöz. Lehet, hogy csak a szél volt, de mi van, ha
oroszlán? Az agresszió is állandó része az álmainknak. Az álmainkban a támadók
általában férfiak vagy meghatározott állatcsoportok tagjai, nők ritkán
szerepelnek, mint agresszív ellenség. Miért? A paleolit őseink életének állandó
fenyegetését ezek jelentették, nagy húsevők, vagy mérgező állatok, és
természetesen más hordák férfi tagjai.
Álmaink valójában szimulációs
játékok, ahol az életünket erőteljesen befolyásoló negatív eseményeket
modellezni tudjuk, elemezni, és esetleg valamilyen általános megoldást,
menekülést találni rájuk. A rendszer a szavannai élet nehézségeit tartalmazza,
nincs a jelenkor igazi veszélyeire kalibrálva. A szörnyek, a nagy ragadozók, az
idegen férfiak, ezek mind mind erről tanúskodnak álmainkból.
A természeti népek vizsgálat is
ezt támogatja, Gregor (1981) 385 álmot elemzett közép brazíliai Mechinaku
indiánoknál, Achte és társai (1985) busmanoknál is az agressziót, a harcot, az
erőszakot és természetesen a nagy állatok támadásától való félelmet, stresszt találták
a jellemzőnek az esetek nagy hányadánál.
A gyermekek álmai kulcsszerepet
játszanak, mert az ő álmaikat kezdetben még nem befolyásolhatja a kultúrájuk, a
jelenlegi környezetük, ezért azt várnánk, hogy náluk is hasonló képet kapunk,
mint a fenti leírtaknál.
Hall és Domhoff (1963,1964) 500
álomriportot elemzett, 2-12 éves gyermekektől, állati karakterek az esetek
30%-ban jelent meg a 2-6 éveseknél, majd ez folyamatosan csökkent a korral, míg
10éves korukban elérte a felnőttekre jellemző 5%-ot. További kutatások is
hasonló értékeket mértek, sőt az állatfajták elemzése is fura kettőséget tárt
fel. Eleinte a vadállatok dominálnak, kígyók, oroszlánok, medvék, tigris, azok,
amelyekkel az éber állapotukban ritkán találkoznak, míg a háziasított állatok
ritkábbak. Az életkorral ez megcserélődik, a vadállatok szerepe csökken, míg a
macska, kutya mennyisége, jelentősége nő. A kislányok álmai több állatot
tartalmaz, mint a fiúké. Sajnos az agresszió is jelentős, Hallék szerint az
esetek nagy részénél az állatok, mint támadók szerepelnek ezekben az
álomképekben. Levine (1991) 10 évesek álmainak elemzése során az esetek 2/3-nál
problémás, negatív érzelmi töltésű eseményekről számolt be beduin nomád életet
élők, izraeli és ír gyerekeknél. Ezek is általában vadállatok támadását,
agresszióját jelentette.
A gyermekeknél és a vadászó
gyűjtögető életet élők álmai is azonos szerepet játszanak, felkészítik őket a
leendő környezetük veszélyeire, modellezik azokat, segítenek, előre jeleznek. A
modern kor gyermekei nem biztos, hogy nyernek ebből a rendszerből, annak
működéséből, de esetleg a következő néhány millió év alatt újrakalibrálhatjuk
azt és a jelenlegi környezetünk kihívásait könnyebben kezelhetjük, ha az éjszak
a folyamán az álmaink támogatnak minket a küzdelemben.
Miről álmodik a lány, hát
valószínűleg vadállatok homályos képéről és menekülésről.
Antii Revonsuo: The reinterpretation
of dreams: an evolutionary hypothesis of the function of dreaming BEHAVIORAL
AND BRAIN SCIENCES 2000, 877-1121.
Dement W.C.: Some must watch
while some must sleep Norton.
Snyder F.: The phenomenology of
dreaming in The psychodynamic
implications of physiological studies on dreams
Gregor T.(1981): A content
analysis of Mechinaku dreams Ethos 9:353-390.
Achte K et al:(1985):A study of
the dreams of a group of bushmen Psychiatria
Fennica suppl S26-S33.
Hall C.S and Domhoff G.W(1963).:Agression
in dreams. International Journal of
Social Psychiatry 259-267.
Hall C.S and Domhoff G.W(1964).:Friendliness
in dreams Journal of Social Psychology
309-314.
Levine J.R.:(1991) The role of
culture in the representation of conflict in dreams. A comprasion of Beduin,Irish
and Israeli children. Journal of Cross—Cultural
Psychology 472-490.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése