Manet negyven
évesen elégelte meg a fennálló rendszert, értetlenül állt az előtt a tény
előtt, hogy nem sikeres, és ahogy a jövőjébe tekintett nem is látta a kiutat. A
fennálló, és a sikeresség útjába emelkedő legnagyobb akadály az Élő Művészek
Éves kiállítása volt, amit másképpen Párizsi Szalonnak neveztek, közel egy
millióan látogattak meg a kiállítás hat hetében. Évenként közel 3000 művész
5000 festményéből választották ki a kiállításra érdemes darabokat az akkori
Akadémiai tagok. Évről évre hiába adta be a műveit, mindig elutasították, szerinte
valami nem stimmelt a választóbizottsággal kapcsolatban, nem értették azt az
irányvonalat, amit képviselt. Nem szerették ezeket a régitől eltérő, új
elképzeléseket. Manet nem egyedüliként szenvedett ettől az elutasítottságtól,
szép kis csapat verődött össze: Edgar Degas, Monet, Renoir, vagy Pissaro is
tagja volt a gyakran visszautasítottak csapatának. Mit tehet egy tehetséges, de
mellőzött társaság a fenti kialakult patthelyzetben: saját csapatot alakít,
független kiállításokat rendez, és ezzel vette kezdetét, ezzel született meg az
impresszionizmus.
Nem nagyon kellene meglepődnünk ezen a
történeten, hiszen nap mint nap hasonló eseményeknek vagyunk tanúi, a ma
sikeres művészei, tudósai elutasítják a jövő géniuszait, nem értik az új
törekvéseket, a tőlük, a megszokottól eltérő más útirányokat. Mi pedig
általában nekik hiszünk, hiszen ők tudják, ők érzik mit hoz a jövő, ők már
bizonyították, hogy mire képesek, habár azt nagyon gyorsan elfelejtjük, hogy
aki ma sikeres az nem biztos, hogy a jövőben is az lesz, nagyon hamar a
süllyesztőbe kerülhet, ahonnan már hiába kiabál vissza, a hangja elhal, nem jut
el már sehová. Egy kezdőnek, egy újoncnak még rengeteg lehetőség, gondolat
foganhat meg az elméjében, egy tapasztaltnak csak néhány. Egy kreatív,
innovációt igénylő világban gyakran inkább az első, a tapasztalatlan
látásmódjára nagyobb szükségünk lehet, mint egy beszűkült, kevés módszerrel dolgozó
profira.
Alfred Wegener
asztronómiából doktorált 1904-ben, majd ezután meterológiával kezdett el
foglalkozni, később pedig a különböző kontinenseken élő növény és állatvilág
közötti hasonlóságok keltették fel a kíváncsiságát. Ő vetette fel, hogy a kontinensek
nem állnak, hanem folyamatos mozgásban vannak. A geológusok keményen
nekimentek, mit képzel, kicsoda ő, honnan szerzi ezeket a képtelen ötleteket. A
halála után fogadták el csak az általa felvetett elképzelést.
Chester Carlson
az 1930-as években fejlesztette ki az elektrofotográfiát, amit a legtöbb általa
felkeresett vállalat elutasított, végül a Xerox elkezdte támogatni, és 1965-re
már közel 1000 darabot adtak el az első fénymásolójukból, ami akkor 240 millió
dollárt hozott a konyhájukra.
Az ellenállás
dupla arcát mutatta, nem pusztán a felvetett ötletet utasították el határozottan,
hanem azt sem nézték jó szemmel, hogy Wegener, még csak nem is volt geológus,
tehát miért szól bele egy másik tudományágba egy oda nem tartozó. A kettő
egymást erősítő folyamatnak tűnik. Max Planck sokat idézet mondása szerint az
új igazságok csak a régi igazságok szószólóinak halálával nyernek utat a
társadalmunk életében.
A nyolcvanas
évek vége felé két bátor orvosember Barry Marshall és Robin Warten azt merte
állítani, hogy a gyomorfekélyt nem a stressz okozza, hanem egy bakteriális
fertőzés miatt alakul ki ez a betegség. A gasztroenterológusok szerint, ez
olyan mintha azt mondták volna, hogy a Föld lapos és körülötte forog a
világmindenség. Felforgató és elképzelhetetlen elmélet volt, az eredeti
cikküket egyetlen folyóirat sem akarta elfogadni, mit is vártak, és ezért radikális
lépésre szánták magukat. Kísérletbe fogtak saját magukon, Marshall egy fiólányi
Helicobacterrel fertőzte meg önmagát és néhány napon belül meg is érkezett a
várva várt hatás, hányás, hasfájás, gyulladás formájában. A diagnózis után egy
adag antibiotikummal kezelte magát és lám eltűntek a tünetek, elpusztult a
bacikolónia. Egyszerre meg is mutatta az utat, a megoldást is egy régóta rejtélyesnek
tűnő betegségre, antibiotikumos kezelés. Sokáig kellett várni az elfogadásra, 2005-ban
azért már ők lettek az orvosi Nobel díjasok.
Az üzleti élet is az emberi természet,
döntések területe, nem csodálkozhatunk azon, hogy itt is hasonló fiaskók százai
merülnek fel, elszalasztott befektetések, túlzott elvárások, de az újdonságok
elutasítása úgy tűnik itt is elég gyakran felmerül. Lehetséges, hogy az emberi
természetünk része a félelem az újtól, a nem elfogadottól, az ismeretlentől?
Neofóbia a jelenség
hivatalos neve, félelem az új behatástól, szituációtól. Averzív, elutasító
reakció minden újra, minden váratlanra. Az új mindig egy fajta fenyegetés, ami
a sérülés, esetleg a halált is jelentheti, ezért a természetben, az állat és
növényvilágban ez elfogadható reakciónak tűnik. Ezen kívül pedig az újjal
mindig foglalkozni kell, több kognitív energiát kell befektetni, figyelem,
fókusz, márpedig az energia az költséget jelent mindig. Létezik öt kategóriája:
az ízlelő, a ragadozó, a szociális, a tárgyakkal kapcsolatos és a terekkel.
Nyilvánvaló, hogy vannak előnyei és hátrányai is, ha félünk az újdonságoktól,
egy ragadozókkal teli világban egy kis zaj a bokrok között majdnem biztosan
veszélyt jelez, jobb elkerülni, ha viszont szűkösek az élelemforrások, akkor
valami újat kell keresni, mert különben éhen halok. Gyakran a kettő együtt
irányítja szerencsétlen állatot, aki igyekszik új élelemforrást felkutatni,
közben minden egyes kis zörejtől kiugrik a bőréből. Ennél érdekesebb, hogy már
sejtszinten is működik a neofóbia, és ez számtalan betegség alapja, de mielőtt
belecsapnánk ebbe a rendkívüli módon érdekes dologba térjünk vissza kicsit az
üzleti világba.
Mindig hallunk történeteket
arról, hogy ki milyen cégbe nem szállt be az elején és nem lett milliárdos,
mert valami nagyon jó dologból maradt ki, pontosan azért, mert félt az
újdonságtól. Peter Thiel félmillió dollárral
szállt be a Facebook-ba, amiből 8 év alatt 1 milliárd dollár lett a számláján,
ez a sikeres befektetés példája. Egy másik induló kis vállalkozásba senki nem
akart befektetni, még Thiel sem, mert néhány év alatt szerettek volna egy 10%
haszonnal kiszállni, hiába kilincseltek a start-up kidolgozói. Ez a vállalat,
az Airbnb, 9 év alatt 31 millliárdos dollárt bevételt ért, ami egy 150 ezer
dolláros befektetésnél 3,1 milliárdot jelentett volna. De rengeteg szakember
nem látta ennek az újdonság értékét, nem látták az üzletet benne. Ez nem egy
egyszeri sztori, nem egy kiemelt példa, rengeteg ilyen történik nap mint nap.
Erin Scott és
csapata elvégzett egy kis kísérletet a fenti jelenség vizsgálatára, 652 start-up
ötletet vizsgáltattak meg hozzáértőkkel és nem hozzáértők csoportjával. A
szakembernek minősítették a területen már több éve dolgozó kutatókat, vagy a
doktorit elvégző hallgatókat. Rangsorolniuk kellett az ötleteket, mibe fektetnének
be, mi az eredeti, miben látnak fantáziát. Hiába a területen jártasság, ez a
tudás semmilyen előre jelző képességgel nem rendelkeztek a szakterületet ismerő
gyakorlott emberek a teljesen szűzekhez képest. Több hasonló kísérletükből azt
az egyszerű megállapítást tehették, hogy minél inkább tapasztalt valaki egy
tudományterületen annál inkább zártabban, dogmatikusabban gondolkodik, nem
engedi az új gondolatokat közel férkőzni a szépen felépített elképzeléseihez.
Ragaszkodik az elveihez.
Néhány évvel ezelőtt az IBM elvégzett egy
felmérést, ahol 60 országban 33 iparág vezetőit, munkatársakat kérdeztek meg
arról, hogy mi a legfontosabb tulajdonsága egy munkavállalónak a jövőben, amire
a legnagyobb szüksége lehet a vállalatnak, aki alkalmazni fogja. A kreativitást jelölték meg, ez a legfontosabb
jövőbeli sikerességhez.
Egy pár évvel később, 2016-ban 3,500 dolgozót
kérdeztek meg öt országban, és a válaszok egyértelműen cáfolták a fenti
elképzelést, a vezetők egyáltalán nem támogatták az új ötleteket, nem álltak be
az új tervek, elképzelések mögé. Cinikusan üres beszédnek tartották a
kreativitásról és az innovációról szóló elvárásokat.
Elvárjuk, azt
hisszük, hogy ez kell nekünk, amikor meg ott van, akkor elutasítjuk, félretesszük,
nagyon ambivalens kapcsolatban vagyunk az újjal, a kreatívval, a mással. Kicsit
olyan ez, mint a leendő szépségkirálynők esete, akik mindannyian világbékét
szeretnének, valójában azonban megelégszenek egy milliomos, gazdag férjjel is. Hihetetlenül
gazdag és szerteágazó szakirodalma van ennek a kérdéskörnek, mindenkinek saját
elképzelése van arról, hogy miért tartjuk nagyon fontosnak a kreativitást,
ugyanakkor amikor szembe találjuk magunkat vele, akkor meg miért utasítjuk el
csípőből.
Egy kis bekezdésben
már említettem, hogy az újjal, az nem várttal az állatvilágban is hasonlóan
elutasítás az első reakció, és ugyanezt találjuk, ha a szervezeti szintről
sejtszintre ugrunk. Az allergia a látszólag nem idegen dolgokra, pollenekre,
állati szőrzetre adott hiperszenzitiv válasz, talán a szervezet védelmét van
hivatott képviselni egy új, egy idegen behatástól. Egy egész rendszer, nevezetesen
az immunrendszer épült az idegen, a testnek még új behatások kezelésére. Már
sejtszinten is ellene vagyunk az újnak, azzal foglalkozni kellene, hiszen, ha
nem tesszük, az akár az életünkbe is kerülhet.
A kreativitás
bölcsője a kíváncsiság. A gyermeki érdeklődés valahol meghal, elenyészik mikor
felnövekszünk, valahol elveszítjük, és sokan nem is találják meg. Bob McKim
összehívott egy felnőttekből álló kis csoportot és megkérte őket, hogy 30
másodperc alatt rajzoljanak egy skiccet a szomszédjukról. Majd megkérte őket,
hogy mutassák meg a rajzot a szomszédjuknak. Mi történt? Tipikusan a felnőttek
fele nem rajzolt semmit, a másik fele pedig folyamatosan elnézést kért, mert
nem tud rajzolni, ezért nem is nagyon próbálkoztak. Egy két rajz készült el egy
harminc fős csoportból. Mi történt, ha gyerekeket kért meg ugyanerre a feladatra?
Mindenki azonnal nekiállt, rajzolt, festett nagy beleéléssel, és utána együtt a
szomszéddal megbeszélték a képeket.
Választ nem
kaptunk az eredeti kérdésünkre, hogy miért nem szeretjük az új, kreatív
dolgokat, gondolatokat, de talán nem is baj, mindenki keresse meg a saját
válaszait.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése