Tanulni, tanulni, tanulni, de hogyan?
Érthetetlen paradoxont látok az
embereknél az utóbbi időkben. Nincs róla tudomásunk, nem férünk hozzá a tudatunkkal belső szerveinkhez (minek
is), nem tudjuk, hogy a májunk, szívünk, tüdőnk
éppen ebben a pillanatban mivel foglalkozik, milyen enzimek, milyen folyamatok
zajlanak bennük. Ennek kontrasztjaként az egyedüli dolog, amiben többé-kevésbé
bizonyosak lehetünk, az a tudatos agy vagy elmeműködésünk, az akaratunk (ha
létezik), erről első kézből származó információkkal rendelkezünk. Hangsúlyozom,
a tudatosról beszélek. Mert a tudatalatti (nem a freudi értelemben) és a tudatos
elmeműködésünk aránya a jéghegyhez hasonló, kb. 10% amit látunk, érzünk, tudunk
belőle, a maradék 90% a kutakodó szemek elől elrejtve, a tudati küszöb alatt
dolgozik. Tehát még agyi folyamataink nagy részéről sem rendelkezünk túl sok
információval.
Amit ezekről a belső szerveinkről
megtudunk a kutatások, a média által, és amit ezekből felhasználunk
egészségünk, testi-lelki bajaink orvoslására, na, itt látok egy nagy ellentmondást.
Az írott médiában rengeteg kísérlet, orvosi cikk, ajánlás jelenik meg nap-nap
után (gyakran egymásnak ellentmondó), amelyekben az első rendszerünkre, a belső
szerveink állapotára következtet, ajánl dolgokat, módszereket, hogyan éljünk egészségesen,
mozogjunk, milyen gyümölcsöket együnk, mikor és mennyit aludjunk, hogy ezektől
jobban és tovább éljünk. Ezeket az emberek, mint az időjárást nyomon követik,
beszélnek róla, megfogadják, kipróbálják azokat, koleszterinszintet méretnek, elmennek
rákszűrésre, oltásokat adatnak be maguknak vagy gyermekeiknek. Ezek az
élettani, orvosi eredmények foglalkoztatják az embereket, még akkor is, ha
legtöbbször nem érzik, hogy az adott célcsoport tagjai lennének: én nem vagyok
kövér, csak dundi, és nem érzem magam betegnek, csak a fejem fáj már egy éve. A
másik oldalon a pszichénkkel foglalkozó cikkek, amik közel sem érdeklik annyira
az embereket, mint az előzőek. Miért? Hirtelen itt nagyon szkeptikus lesz
mindenki, hogy ez már tényleg nem én vagyok, hiszen tudjuk, hogy az ilyen kísérletek
alanyai mind amerikai egyetemisták, én magyar vagyok és nem egyetemista. Teljes
elutasítás, érdektelenség.
Sok szempontból pedig ajánlott
lenne a pszichológiai kutatások követése. Először is sokkal többet tudhatnánk
meg magunkról, mint ha csupán az önmegfigyelés, önelemzés módszereire
támaszkodunk, hiszen tudjuk, hogy agyunkban sok önvédő mechanizmus működik,
amelyek igyekeznek fenntartani azt a képet magunkról, amit kialakítottunk.
Valójában sokszor rosszul ismerjük saját magunkat, motivációinkat, érzéseinket.
De erről majd máskor.
A másik ok, amiért érdemesnek
tartanám, hogy figyeljük a psziché kutatók eredményeit, az a gyakorlatiasság.
Hasznos, sok ember részvételével lefolytatott kutatásaik eredményei gyakran
ellentmondanak saját elképzeléseinknek, és ezzel alkalom nyílhat arra, hogy
magunkon is végrehajtsunk egy kísérletet, megvizsgálva az eredmények
alkalmazhatóságát. Elvégeztem egy egyetemet és miközben a vizsgákra készülve,
úgy gondoltam, hogy van egy jó tanulási módszerem arra, hogy sok anyagot
viszonylag rövid idő alatt elsajátítsak, de sajnos ez csak rövid távra, a
vizsgákig volt elegendő, most szinte már semmire sem emlékszem a legtöbb
tananyagból, leginkább azokból, amiket azóta nem kellett használnom. Szomorú tény, de rosszul tanultam, rossz metódussal. Nemrég kezembe
került egy összefoglaló a különböző tanulási módszerekről és azok
hatékonyságáról. Először megdöbbentem, de kicsit utánagondolva értem már a mai
helyzetemet. Lássuk először azokat a módszereket, amelyek bizonyíthatóan
működnek:
Öntesztelés: Az elsajátított anyagból a tanuló készít tesztelő
kérdéseket, vagy a tanulmány, jegyzet fejezet végi összefoglaló kérdéseit
használja fel, ahhoz hogy elmélyítse a tudásanyagot. Elterjedt típusa az,
amikor papírlapokra, kártyák két oldalára írjuk fel a kérdést és a megfelelő
választ és ezt használjuk az öntesztelésre. Nem hangzik túl meggyőzőnek, de az
átvizsgált közel 700 kutatásból ez lett a number one. A hosszú távú memóriát, a
tudásmorzsák összekapcsolását is nagymértékben segíti ez a módszer, ami bátran
ajánlható minden korosztálynak, főleg a tényszerű adatok, idegen nyelv
tanulásnál a szavak, kifejezések elsajátításánál. Fontos, hogy a helyes válasz,
a visszajelzés azonnali legyen.
Jól elosztott gyakorlás: gyakori, hogy egy-egy nagyobb tömbben, sok
tudásanyagot rövid idő alatt kellene megtanulunk, lásd egyetemi vizsgaidőszak.
Attól függően, hogy mi a célunk a tananyaggal, kisebb emésztető részekre
érdemes osztani és ezeket bizonyos pihenőidőszakokkal megszakítani. Minél
hosszabb időtartamon keresztül szeretnénk az infót tárolni és előhívni, annál
nagyobb időközök szükségesek a beépülésre. Ha két nap múlva lesz a vizsga,
akkor 20-25 perces szekciókban tanuljunk, ha azonban öt év múlva is emlékezni
szeretnénk, akkor akár 1-2 hetes közökben sajátítsunk el új tudásrészeket.
Alkalmazását az idegen nyelv nyelvtanára, matematika vagy zenei anyagokra ajánlják,
3 éves kortól felnőttkorig.
Valószínűleg jól használható technikák,
de még nincs elegendő kutatás, ami egyértelműen alátámasztaná a működésüket:
Okos, jól átgondolt kérdések esete: bizonyítékok egy része azt sugallja,
hogy a gyerekek örökös miért kérdésében lehet valami, amit később is
alkalmazhatunk. Az állandó érdeklődés a körülötünk lévő tárgyak, emberek iránt
az alapja a kutatásoknak, tanulásnak. A kérdezési tanulás akkor a leghatékonyabb,
ha már előzetes tudásunk van az adott tárgyról és a megfelelő válaszok szépen
beágyazódhatnak az tudásunk hálózatába. Ha tudok valamit az evolúcióról, akkor
ebbe a tudástérképembe könnyebben bele tudom illeszteni azt, ha valamit hallok
az erdei pintyek szaporodási rendszeréről. Vigyázunk, mert ez inkább csak
tényszerű adatok megjegyzésére alkalmas, komplexebb tudásanyagot nehéz lesz
beilleszteni ezzel a kérdéses metódussal.
Önmagyarázat: szorosan kapcsolódik az előzőhöz, a kérdés, amit itt
meg kell oldani, hogy az említett információ, mint mond nekem, mitől lesz
számomra fontos. Azért mert az erdei pintyek az emberekhez hasonló
szaporodásbiológiát mutatnak és ezzel megmagyarázhatom, hogy a monogámia az
embernél miért fontos kötődési típus. Kapcsolódási pontok keresése a fontos itt
is, de személyesebb a dolog, számomra miért fontos ez, hogyan tudom a saját
életembe integrálni ezt.
Az, ami biztosan nem működik,
pedig mindenki így gondolja először, sőt sokan így csinálják.
Kiemelés: a tanulás során a jegyzetben aláhúzom, kijelölöm,
besatírozom a fontos részeket. Ha nagyon hosszú a tananyag, vagy bonyolult,
mint például az aerodinamika, akkor ez teljesen hatástalan. A történelem
gyakran szövevényes kapcsolódási rendszerét is nehezen lehet ezzel megtanulni. Ha
netalántán ezt a módszert alkalmazzuk már régóta, akkor sincs nagy baj,
kapcsoljuk össze ezt az először említett tesztelős tanulással. A kiemelt,
fontos anyagot vezessük kérdezőkártyákra és ezekkel ellenőrizzük a tudásunkat.
Újraolvasás: nagyon időigényes, a hasznossága nem igazán
megalapozott, igazából ez nem aktív tanulás, hiszen csak elolvasom, nem
kérdezzek vissza, nem ellenőrzöm magamat. Nem beszélve arról, hogy nagyon nagy
tananyagnál rengeteg idővel jár újra elolvasni a jegyzeteket. Helyette
használjuk inkább az aktív, a legelsőként leírt módszereket és ezek vegyítését.
Hajrá.
Scientific American Mind
2013, Sep/Oct 47-53.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése