Segítsük kibontakoztatni gyerekeinket!
A tavalyi év amerikai sikerkönyve megérkezett
végre kishazánkba. Paul Tough újságíró a gyereknevelés jelenlegi helyzetét
próbálta felmérni az Amerikai Egyesült Államok iskoláiban. Ez az egyetlen
negatívuma a könyvnek, nem tudhatjuk, hogy mennyire alkalmazhatóak az ajánlások
a magyar viszonyokra, de kicsit ismerve az itthoni helyzetet nem láthatunk nagy
eltéréseket. Itthon is már nagyon korán elkezdődik a harc a legjobb óvodák,
iskolák helyeinek megszerzésére, hiszen a kognitív hipotézis szerint nem lehet
elég korán kezdeni a tanítást, a felsőbb tanulmányokra felkészítést. Ha
sikeres, gazdag gyermekeket szeretnénk nevelni, akkor az ún kognitív stimulációt
már két-három éves korban el kellene kezdeni, mert lemaradnak, az IQ-juk
elmarad az elvárt értéktől, nem jutnak be egyetemre, nem keresnek eleget, nem
lesznek boldogok. Az elmúlt évtizedben ezek a feltevések erősen
megkérdőjeleződtek és az itt elért eredményekről szól ez a mű. A könyv mozaikos
felépítésében egyéni történetek, és pszichológiai kutatások, elemzések jól átgondolt,
szerkesztett egyensúlya nagyon jól olvashatóvá teszi.
Az első rész a különböző iskolai
programokkal foglakozik, ahol legelőször megtudhatjuk, hogy az életben elért
sikereket sokkal jobban elérhetjük, ha a gyermekeink tudásbázisa növelése
helyett egyéb, jellemformáló tulajdonságaik helyes és erős kifejlődésével
foglalkozunk. Ezek a jellemerősségek a következőek:
Lelkiismeretesség
Állhatatosság
Lelkesedés
Társas intelligencia
Hála
Optimizmus
Kíváncsiság
A kitartás, az önuralom,
önbizalom még pluszban jön a felsoroltakhoz.
Az első fejezetből megdöbbentő
tényekkel találkozunk, mint például a stressz nagyon tartósan befolyásolja a gyermekeink
további életét. Ha megfelelően van kezelve, a szülőkkel megbeszélve, akkor
teljesen mindegy, hogy milyen egyéb háttérrel (szegénység, kábítószerező a családban)
rendelkezik a gyermek, sikeresen veszi az életében az akadályokat. Ha tartós a
nem feldolgozott érzelmi trauma, akkor nem lehet ábécét tanulni.
Egy későbbi
fejezetben sakkozó csodagyerekek életének lehetünk részesei, természetesen a
Polgár lányok említésével. Vajon melyik jobb, teszik fel a kérdést a szülők, ha
azzal töltjük az gyermekéveinket, vagy akár egész életünket, hogy sok minden
érdekel egy kicsit, vagy ha egyetlen dologra koncentrálunk nagyon? Nincs jó
válasz erre, az utóbbi eset mellett szól az, hogy állhatatos, önfegyelemmel
felszerelt gyermeket nevelünk, aki mindent megtesz egy cél elérése érdekében,
megtanulja a bukást, és a problémákkal megküzdést. Nem beszélve arról, hogy a
gyermekeink olyan élményeket szerezhetnek, mondjuk egy sakkcsapat tagjaként,
amire emlékezni fog, és nem arról szól az élete, hogy megírja a kötelező leckét
és tévézik. A sakkról általában azt képzeljük, hogy tisztán kognitív
tevékenység, de nem, elég erős érzelmi oldala is van.
A sikerről szóló fejezet
elején megtudjuk, hogy az egyetemre bekerülő fiatalok nagy része nem végzi el
azt, és azt, hogy ki végzi el sikeresen, nagyon pontosan előrejelzik a
középiskolai eredmények, sokkal jobban, mint a felvételi sikeresség, felvételi pontszám, teljesen mindegy, hogy milyen középiskoláról van szó. A legjobb
magyarázat erre, talán az, hogy a középiskolában a jellemformálás sokkal
fontosabb szerepet kap, kvázi tanítás helyett nevelés folyik, tehát aki e fenti
fontos jellemeket a tanulmányokkal megfelelő egyensúlyba helyezi, az
sikeresebben veszi az egyetemen az akadályokat annál, aki csupán az eszével, a
tudásával érkezett oda. Sok megszívlelendő jó tanács között a legfontosabbnak
azt tartom, hogy engedjük gyermekeinket bukni, a problémáikat saját maguknak
megoldani, ezzel tehetünk talán a legjobbat a jövőjük szempontjából. Egy törzsi
népcsoport tagjai mindent megengednek a gyermekeiknek, nyugodtan játszhatnak a
tűzzel, a késsel már két-három évesen, majd megtanulják, mondják. Talán nem ennyire,
de engedjük, hogy feltérképezzék saját maguk a világot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése