Zene, nyelv, evolúció
Az
evolúciós emberi viselkedés kutatói, ha minden emberre jellemző szokásokat vizsgálnak,
keresnek, akkor legelőször a saját nemzetük, környezetük átlagos polgárait
veszik szemügyre. Ezután a természeti népek, majd a legközelebbi főemlős
rokonaink viselkedését vizsgálják meg a közös metszéspontokat keresve. Egyrészt
könnyű találni közös vonásokat a mai társadalmakban, így például a mai témánk a
zene hallgatása, a zene szeretete is egyetemesen elterjedt, közös örökségünk,
minden emberi kultúrában megjelenik. Másrészről a ránk jellemző, jelenlegi
formájában, ahogy azt használjuk, az kevés támpontot nyújt arra nézve, hogy a
paleo időszakban, az emberré válásunk során mi lehetett az elsődleges
funkciója. Minden második ember füléből fülhallgató lóg, elszigetelve a
külvilágtól, nagyon magányos dologgá vált a zenehallgatás a modern korunkban. Ez
száz éve még ez elképzelhetetlen volt, akkor az eredeti funkciójához közelebb
állhatott, elsősorban közösségi esemény lehetett. Nehéz a mai helyzetből a
régmúltunkra egyértelmű válaszokat kapni arra a kérdésre, hogy mi lehetett a
szerepe a zenének az ősember életében?
Kislányom
közel négy éves mostanában, szépen megért mindent maga körül, beszél, egyre
hosszabb mondatokban, de gyakran még nem tisztán érthetően. Ugyanakkor ebben az
időszakban már szépen énekel, és kívülről ismer közel kétszáz dalt, messze
felülmúlva ebben az apukáját. Vajon létezik valamilyen kapcsolat a nyelvelsajátítás,
a zeneértés és művelés, és az evolúciós folyamatok között?
A zene funkciói
A
sokéves kutatások alapján már biztosan állíthatjuk, hogy az emberre jellemző
nyelvi képességekkel, kommunikációs rendszerrel a természetes környezetünkben
egyik közeli, vagy távoli állatfaj sem rendelkezik, legyen az vokális vagy gesztikulálásos
próbálkozás[i]. A
zene azonban nem tűnik ennyire egyedi tulajdonságunknak, a madarak, egyes cetféleségek
közeli példáját adják a ránk jellemző zeneiségnek[ii].
Az összehasonlítás velük, azonnal a legelterjedtebb szelekciós hipotézis
területére visz bennünket, a szexuális szelekció magyarázó keretébe. Eszerint a
hímek figyelemfelkeltő tevékenysége az éneklés, itt vagyok, erős vagyok, gyere
légy az enyém. A reprodukcióval van szoros kapcsolatban a zenélés, inkább a
hímneműekre jellemző tevékenység, a versengés a hölgyekért, a szaporodó
területért az elsődleges szerepe. Az ének egyszerűen a nőstények felé közvetíti
a hímek pszichikai és fizikai tulajdonságait, a génjeik minőségét reklámozza. G. Millernek[iii]
a Darwin által felvetett ötlet modernkori kidolgozójának egy tanulmányában
szépen sikerült részben alátámasztani a fenti elmélet előrejelzéseit, szerinte
a szaporodóképességük csúcsán lévő férfiak a leginkább magamutogatósak, a nők
kevésbé, a vártaknak megfelelően elmaradnak ebből a szempontból. Valóban, a
férfiak több zeneművet, regényt írnak és tolmácsolnak ebben az időszakban, mint
életük későbbi időszakában, és több nagyságrenddel felülmúlják a nőket mind a
lemezkiadásban, mind az előadásukban is. Sajnos az anatómiai és hormonális
különbségek már nem támasztják alá ezt az elképzelést, így például nem találtak
észlelhető különbséget a nők és férfiak zeneészlelésében, sem az előadásukban,
vagy a zeneszerzésben, agyi funkcióiban sem[iv].
A zene ezenkívül, ha összehasonlítjuk a különféle kultúrákban a szerepét,
sokkal többfunkciós: gyógyító szerepe, ünnepélyekhez, a gyászoláshoz kapcsolható,
vagy az emlékezéshez is kötődő jelenség[v]. A
szexuális vonatkozását kulturális faktorokkal is sikeresen magyarázhatjuk, a
férfiak uralma a zeneiparban, és az identitásunk elnyerése a zene által, én egy
énekes vagyok, ezt tudom, keretein belül. A másik komoly ellenvetésem az az,
hogy a mai törzsi, természeti népeknél nem nagyon találjuk ezt a szerepét
kiemelkedőnek, nem látjuk, hogy egyedüliként ez lenne az egyetlen funkciója a
zenének, a zenélésnek. Nem a vagány, fiatal fiúk rátermettségének az
indikátora.
Ian
Cross[vi]
egy ettől eltérő elképzelést boncolgat a zene funkciójáról, szerinte a nyelvhez
hasonlóan a zene is meghatározó a felnőtt emberré fejlődésünkben, szerinte a
zene által a gondolkodási rendszereink és a motoros készségeink integrálódnak.
A zene egy biztonságos keretet biztosít erre az érzékeny folyamatra. Egyszerűen
lefordítva, az elménk érésében nélkülözhetetlen a zene, annak bármilyen
formája. Csábító elmélet, de az emberiség körülbelül 4-5 %-ka botfülű, nagyon
rossz zenei hallással, élethosszig tartó problémáik vannak a zene hallgatással,
aminek valószínűleg genetikai okai is vannak[vii].
Nekik még sincsenek ebből adódó hátrányaik az élet más területén, semmiféle
agyi fejlődési visszamaradásuk nem mutatható ki, sőt több Nobel-díjas is
közéjük tartozik, Milton Friedman közgazdász, vagy Che Guevara is. A zene
gazdagítja az elménket, komplexebbé teheti, de nem nélkülözhetetlen annak
normális kifejlődéséhez, nagyon jól elvagyunk nélküle. Nem így vagyunk a
nyelvvel, az segíti a komplex agyunk rendszereinek, hálózatainak érését, és
ezáltal komoly hátrányokat szenvedhetnek a nyelvi környezet nélkül felnövő
gyermekek[viii].
A nyelv evolúciója
A
legelső elképzelések szerint az őseink, jobban pontosítva, a férfiak, vadászat
közben egymás koordinálása miatt vált szükségessé, hogy beszélgetni kezdjünk,
de ezen elméleteket hamar a sutba vágtuk, hiszen egyrészt a vadászat közben
pont nem igazán jó ötlet beszélgetni, mert ezzel elriasztjuk a prédát, de a nők
szerepe sincs tisztázva ebben az elképzelésben. A jelenleg egymás mellett futó
elméletek közül Robin Dunbar[ix]
kurkászó és pletykázó hipotézise látszik a befutónak. Az állatvilágban a
ragadozók elleni taktika egyik fontos eleme, hogy nagyobb csoportokba
tömörülnek az állatok. Könnyebben észreveszik és esetenként még tömegesen ellen
is képesek állni, elkergetni a ragadozót. A nagy csoportot azonban élelemmel
kell ellátni, koordinálni a napi tevékenységeket, ezekben az esetekben a csoporttagok
egymás elleni akcióik lépnek előtérbe. Kisebb-nagyobb szövetségek,
csoportosulások alakulnak ki, vannak, akik gyakrabban együtt tevékenykednek, és
ezeket a kapcsolatokat a kurkászás nevezetű kölcsönös bundatisztítás során
erősítik meg. Ez a napi tevékenységek 10-20%-át is lefedheti, ami tovább
támogatja ennek kiemelt jelentőségét. A csoport nagyságának növekedésével nő a
kurkászásokra fordított idő, de ez sem nőhet a végtelenségig. A csoport, a
bandák összetartására már nem bizonyult elégségesnek a kurkászás, nem lehetett,
hogy az egész napunkat ezzel töltsük. Pompás megoldás a problémára a nyelv, ami
R. Dunbar szerint egy vokális kurkászásnak felel meg, rövidebb ideig tart, és
egyszerre több társunkat vagyunk képesek tisztába rakni. Egy-egy ilyen
beszélgetésben azonban 4-5 fajtársunknál többel egyszerre nem vagyunk képesek
foglalkozni[x],
6-7 ember esetében kettéválik az eredeti pletykacsoport, és a két utódcsapat
folytathatja a megkezdett vokális pletykázást. Ezen a ponton lép be az
érvelésünkbe a zene, feltételezve, hogy a nyelvre adott fenti magyarázat
megállja a helyét, a zene ennek mintegy folyománya, folytatása lehetne. A négy
tagnál nagyobb embercsoportok gyakran közös tevékenységekbe fogtak és ennek az
összehangolására a beszéd már gyakran nem képes, de a zene, a közös éneklés már
igen.
Gondoljunk a háborúkba menetelő katonák közös éneklésére, amely
biztosította, hogy azonos érzelmi, és izgatottsági szintre kerüljenek egymással
a résztvevők. A katonai kiképzések fontos részét képezik a közös gyakorlatok
során a közös éneklések[xi].
Williams szindróma, Asperger autizmus és a zene
Az
agyunkkal foglalkozó kutatók egyik kedvenc területe a különféle betegségek,
elváltozások vizsgálata, hiszen ezekből nagyon sok hasznos információ nyerhető
a normális agyműködésről. A Williams
szindrómások hihetetlen nyelvi virtuózok, gyakran a folyékony és kifejező
beszédük elrejti a mentális visszamaradottságukat. Nem véletlen, ha a Dunbar
féle nyelvi funkciós elmélet keretein belül gondolkodunk, hogy a nyelvi
készségeik kiemelt szerepe mellett a szociális kapcsolataik is hasonlóan
meghatározóak, könnyű velük dolgozni, szeretik a társaságot, igazi
extrovertáltak. Hihetetlen muzikálisak is emellett, Daniel Levitin egy nyári
táborban élt több Williams szindrómás gyermekkel és a leírása szerint a tábor
élt a zenétől, mindenhol, mindig szólt valami hangszer, énekszó zengett
reggeltől a késő esti lefekvésig[xii].
Az
Asperger típusú autizmus a másik végleten helyezkedik el, a szociális
interakciók teljes hiánya, a nyelvi képességek elégtelensége mellé még a zenei
botfülűség is társul. Temple Grandin hihetetlen akaraterővel igyekezett az
autizmusából származó hátrányokat legyűrni, ő is azt írja, hogy hiába van
abszolút hallása, a zene teljesen hidegen hagyja, semmilyen érzelmi hatással
nincs rá[xiii].
A
magas nyelvi kifejezőképesség és a szociabilitás egyértelműen a nyelv
kitüntetett szerepét mutatja, ugyanakkor a zenei képességek hasonló kiemelt
szerepe a Williamsoknál tökéletesen illeszkedik a fent, már röviden vázolt
nyelv és zene szerepében az emberiség evolúciójában. Mintegy élő kövületként
állnak előttünk ezek az emberek. A zene, a nyelv és a szociális
kapcsolatteremtés összefonódásában élettani, hormonális rendszereink is részt
vállalnak.
Hormonok, zene
Fukui
kísérletei alapján a tesztoszteron szint csökken a zenehallgatás közben, ez
pedig erősíti az emberek közti kapcsolatteremtés lehetőségét, kisebb az
agresszióra hajlam, kevesebb konfliktus, és a csoport tagjainak magasabb szintű
összetartozás érzése az eredménye ennek[xiv].
A tesztoszteron csökkenése mellett az oxitocin szint emelkedése párhuzamosan
mintegy biztosítja a kapcsolatok, legyen ez szexuális, vagy az anya gyermek
kötődés, kialakulását és ennek hosszabb időn át történő fennmaradását az egyén
memóriarendszereinek erősítésén keresztül[xv].
Thayer és kollégáinak megfigyelése szerint a rossz hangulatunk javításának első
és leghatékonyabb eszköze a beszélgetés a barátainkkal, a harmadik pedig a
zenehallgatás, a válaszadók 47%-a szerint, ha rossz a kedve, akkor valamilyen
vidám zenével legtöbb esetben sikerül azt megváltoztatni[xvi].
A
Mekratoni indiánok brazília őserdeiben élnek, mindennap énekelnek, reggel és
este a nők kényelmes banánleveleken üldögélve énekelnek egy-két órát, a férfiak
gyakran a napkeltével elkezdik és a naplemente után is egy jó órát
énekelhetnek. Az ének szerepe a férfiak és nők számára más és más lehetett
evolúciós múltunkban. A törzs életében a legnagyobb fenyegetést más törzsek
támadása okozhatta, a leggyakoribb időszaka egy támadásnak a korai reggeli órák
lehettek, ennek örökségét láthatjuk a Mekratoni férfiak kora reggeli
éneklésében. Az ének fenntartja az izgalmi szintjüket és azonos érzelmi
állapotba hozza őket. Az ének és a háborúság a világ minden táján szoros
kapcsolatban vannak[xvii].
Érdekes, hogy a nők életében az éneklés a férfiakéval gyökeresen eltérő
szerepű, ők a gyermekeikkel igyekeznek egy hullámhosszra kerülni, mintegy
megalapozva a gyermekek későbbi kapcsolatait. Számukra a zene, az ének egyfajta
nyelv előtti kommunikáció[xviii].
Azt
hiszem ez a női oldala a zenének vonzóbb perspektíva, ezen az úton kellene
tovább haladnunk.
[i]
Tomasello M. 2003: Ont he different origins of symbols and grammar In: M.H: Chritiansen et al: Language evolution 94-110. Oxford
University Press
[ii] Hauser
M.D et al 2003: The evolution of music faculty: A comparative perspective
Nature Neuroscience 663-668.
[iii] Miller
G 2000: Evolution of human music through sexual selection In: N.L. Wallin et al
: The origins of music 329-360. MIT Press
[iv] Huron D
2003: Is music an evolutionary adaptation? In : N.L. Wallin et al : The origins
of music 57-75. MIT Press
[v] Cross I:
2003: Music, cognition, culture and evolution In: N.L. Wallin et al : The
origins of music 42-56. MIT Press
[vi] Cross
I: 2003: Music, cognition, culture and evolution In: N.L. Wallin et al : The
origins of music 42-56. MIT Press
[vii] Ayotte
J et al 2002: Congenital amusia : a group study of adults afflicted with music
specific disorder Brain 238-251.
[viii] Pyers
J 2006: Constructing the social mind: Language and false belief understanding
In N. Enfield et al: Roots of human sociality_ Culture, cognition and
interaction Oxford: Berg
[ix] Dunbar
R 2003:The origin and subsequent evolution of language In: M.H:
Chritiansen et al: Language evolution
219-234. Oxford University Press
[x] Dunbar R
1997: Grooming, Gossip and the evolution of language New York Faber and Faber.
[xi] McNeill
W.H. 1997: Keeping Together in Time: Dance and Drill in Human History Harvard
University Press
[xii]
Levitin D.L.: et al 1997: Musical abilities in individuals with Williams
syndrome MIT
[xiii] Sacks
O. 1999: Antropológus a Marson Osiris Kiadó
[xiv] Huron D 2003: Is music an evolutionary
adaptation? In : N.L. Wallin et al : The origins of music 57-75. MIT Press
[xv] Freeman
W.J. 1995: Societies of brains a study int he neuroscience of love and hate
Lawrence Erlbaum Associates
[xvi] Thayer
R.E 1996: The origins of everyday moods Oxford University Press
[xvii]
Werner D 1984: Amazon Journey : An anthropologist year among Brazils Mekratoni
Indians New York Simon and Schuster
[xviii]
Mithen S 2005: The singing Neanderthals: The origins of music, language, mind
and body London Weidenfeld and Nicolson
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése