2018. február 2., péntek

A biofilia hipotézis: a szavannai környezet és a kertjeink kapcsolata




Nem szeretjük az idegen kifejezéseket és a hipotéziseket sem nagyon, de olyan egyszerű dologról van szó, hogy ezeket az ellenérzéseket most tegyük félre és ismerkedjünk meg a biofilia fogalommal. Szeretjük a természetet, a fákat, növényeket, állatokat, ennyit takar a kifejezés. Ennek a vonzódásnak genetikai, viselkedésbeli alapjai vannak, és ezek habár régen alakultak ki az emberré válásunk során, még a mai, modern korban is éreztetik hatásukat[i]. A cikkem első részében az alapokkal ismerkedünk meg, a következő részben gyakorlatiasabb megközelítéssel, a potenciális felhasználásokkal foglalkozom.
Az ember kifejlődésének, evolúciójának 99%-át vadászó gyűjtögetőként töltötte, aki vonzódott a vízhez, fákhoz, ódzkodott, félt a kígyóktól, pókoktól és az éjszakai sötétséget sem kedvelte túlzottan. Ezek a természeti környezetünkkel történő kapcsolatok az idők hosszú folyamán az ismétlődések miatt és által a genetikai anyagunk részévé váltak: ösztönösen félünk a kígyóktól, a sötétségtől, és a magasságtól is[ii]. Felnövekvésünk során még abban az esetben is, ha semmiféle előzetes tudásunk, tapasztalatunk sincs ezekkel kapcsolatban, akkor is megjelennek ezek a válaszok a régmúlt időkre vonatkozóan. Fontosak és meghatározóak voltak abban a természeti környezetben, élet halálról dönthettek, és lenyomatuk a különféle félelmek és fóbiák alakjában még mindig itt kísértenek minket.
Mi a helyzet az emberi evolúció környezetének egyéb, nem fenyegető, hanem segítő tényezőinek hatásával a mai, modern világban élő emberiség számára?

Tájképek és a szavannateória


Vitalij Komar és Alexander Melamid orosz emigráns festőművészek az USA-ban kaptak menedéket, és itt elvégeztek egy érdekes kísérletet. Kíváncsiak voltak arra, hogy a felnőtt lakosságnak milyen esztétikai ízlése van, ezért 1000 embert megkérdeztek arról, hogy szerintük milyen legyen, milyenek képzelik azt a festményt, amit szívesen kiraknának a lakásuk falára, milyen színek domináljanak, és konkrétan mi legyen a képen, milyen táj, milyen fajta növények, és emberek szerepeljenek rajta. A válaszok alapján a két művész megfestette azt, amire az amerikai emberek leginkább vágynak, amiben nap, mint nap gyönyörködhetnek a lakásuk falán[iii]. Az eredmény alapján úgy néz ki, hogy az emberek többsége a természetes környezetet, a tájat hiányolja az életéből, hiszen a válaszokból egy tájképet sikerült rekonstruálni. A két festő nem tudta még, hogy egy ősi, evolúciós dologra találtak rá. A kép elemei sok lényeges részletét tárják fel annak a korszaknak ahol, és amikor az ember kifejlődött. Szépen belátható tájat láttunk, nagy kék folyóval, kisebb fákkal, két szarvassal és néhány emberfigurával. Az emberek főleg fiatalok, de a kép közepére egy idősebb úr is odakerült, nevezetesen George Washington. Komar és Melamid hasonló eredményt kapott akkor, amikor összehasonlításképpen több nemzet tagjainál is elvégezték a kikérdezést, így az orosz, az ukrán, a francia, a finn, a dán, az izlandi, a török, a kenyai és a kínai nép körében. Minden egyes esetben megfestették a leginkább vágyott képet és lám mekkora azonosságokat találtak: szavannaszerű tájon, könnyen mászható fákkal, fűvel, vízzel borított táj néhány boldog emberrel és állattal az előtérben. A tudósok pontosan ezeket a kultúrák feletti azonosságokat keresik, mert úgy vélik, hogy ezek az úgynevezett emberi univerzálék bizonyítják és erősítik azt, hogy az emberben a biológiai öröksége is ott munkál, nem csupán a kultúra határozza meg azt. Rendben van, okos festők megmutatták számunkra, hogy szeretjük a természetet, a fákat, a hömpölygő folyókat, a legelésző állatokat és az embertársainkat.
Lássuk kicsit részletesebben a tájkép egyes elemeit, egy kicsit más szögből, felvértezve magunkat a szavanna hipotézis elemeivel. Távoli őseink a dzsungel biztonságos, zárt erdeiből kiköltöztek a forró, száraz és ragadozókkal teli szavannákra. Az itteni viszonyok, körülmények határozták meg a további életben maradási esélyeiket. A fennálló és állandó problémák: a forró nap, amely egész nap kellemetlenül süt, a nagy ragadozók állandó fenyegetése, viszonylag kevés táplálékért nagy távolságokat kell megtenni, és a víz, ami nélkül egy pár nap után biztos halál várt rájuk[iv]. Az ilyen körülmények között felmerülő problémák megoldásában a csoportosulás, a társulások jelentették az egyik biztos utat az emberré váláshoz. Kevesebb figyelmet kapott a szavannai környezet, és annak hatása az ember észlelési folyamataiban.
Egy felfedező, vagy vándorló embercsoport, ha megérkezik egy még ismeretlen helyre, akkor nem feltétlenül tudatosan, de legelőször felméri a táj adottságait, abból a szemszögből ahol éppen tartózkodik. Az első benyomásokat és az ezt követő döntéseket nagyban befolyásolja az, hogy a terep mennyire tűnik beláthatónak, milyen esetleges menedékek jöhetnek számításba, van-e vízlelőhely, és a lehetséges táplálékszerzés lehetőségei milyenek. Ha ezek az első felmérések megfelelőek, akkor indulhat a táj felfedezése, bejárása. Néhány nap múlva eldőlhet, hogy maradunk, vagy tovább áll a csapat[v]. Látható, hogy ezek az említett elemek az előzőleg tárgyalt tájkép festmények állandó elemei: víz, biztonságos fák, legelésző állatok, fiatal emberek. Nem véletlenül, a szavannai élet során az őseink életét alapvetően meghatározó elemek az idők során a genetikai és agyi rendszereink részeivé váltak, hiszen nem csupán az a fontos, hogy mitől óvakodjunk, hanem az is hogy a környezetünk milyen vonásai miről árulkodnak nekünk, ahol víz van, ott hal is van, ahol fa van ott biztonság, menedék is akadhat, és ahol állatok élnek, ott nem halunk éhen. Az elmúlt időszakban benépesítettük a Föld minden zugát, de ez az idő túl rövid volt ahhoz, hogy jelentős változások történjenek elsődleges, a szavannai környezet fontos elemeinek észlelési preferenciáiban. Ezzel a kijelentéssel megint nem mondtunk túl sokat, de lássunk most olyan konkrét eseteket, amikor a mai korban felfedezhetjük a szavannai élet, és a biofilia maradványait, lenyomatát a gondolkodásunkban, a környezetünk átalakításában és formálásában.

Kertjeink felépítése


A szavannán viszonylag szélesebb, és nem túl magas fák dominálnak, a fák lomjai szétterülnek, az ágaikon kisebb, elágazó levelek sűrűje található. Azt várnánk tehát, hogy a modern kertekben a belénk rögzült esztétikai válaszok miatt azokat a fákat fogjuk szeretni, ültetni, gondozni kertjeinkben, városainkban, amelyek erre hasonlítanak. A megvizsgált esetekben a kíváncsi kutatók valóban ezt találták, sőt nem csak a fák, de a kertek elrendezése, összhangja is a szavannai múltat idézi. A világon a kicsi és a nagy kertek alapvetően ritkásan növő fákból, bokrokból és füves aljnövényzetből állnak, tavakkal, kisebb patakokkal fűszerezve a tájat[vi]. A keleti kultúra nagybecsű és sokat dicsért része a japánkert sem mentes a biológiai örökségünktől. A juhar és a tölgy a két leggyakoribb fafélesége a kertjeiknek, és az új fajták kitenyésztése során egyre inkább a szélesebb, mint magasabb, rövidebb törzsű, kisebb, elágazó levelű fajták lettek az alapok a kertek felépítésében[vii]. A változtatások eredményei egyértelműen a szavannateória irányába mutatnak. Az alacsonyabb fák menedéket nyújthattak a nagy ragadozók ellen, az alsóbb ágakra felkapaszkodva gyorsan feljebb juthattunk rajtuk, ugyanakkor a nyári nagy melegben árnyékot adhattak a felhevült őseinknek. A lombkoronán kisebb, elágazó levelek pedig a láthatóságunkat csökkentették a távolból ránk lesőktől. Robert Sommer és kutatótársai[viii] a világ sok nemzet tagjait tesztelték, arról hogy milyen formájú fákat kedvelnek. Minden esetben az akácia féleségek nyertek, amelyek természetesen az afrikai szavannákon élnek, azok fő fafélesége. A fákat ábrázoló képek nézegetése közben a vérnyomásukat is mérték a résztvevőknek és a legnyugodtabbak akkor voltak, amikor az akáciákat nézegethették. Gyermekeket is megkérdeztek arról, hogy milyen fákat kedvelnek, és melyiket választanák, ha egy oroszlán kergetné őket, és itt is az alacsonyan kezdődő, elágazó, nagy lombozatú afrikai fák nyertek[ix].
A helyzet természetesen kicsit bonyolultabb, hiszen azt is láthatjuk, hogy a jelenlegi kertjeinkben sok olyan faféleség nő, aminek semmi köze az akáciákhoz, hosszú, magas és vékony fák, kis lombozattal, esetleg nagy levelekkel. Nyár és nyírfák, fenyőféleségek, mediterrán ciprusok, mind mind szeretjük őket, de nem illik bele a fenti elképzelésekbe. Vagy mégis? A kulturális hatásokon kívül talán az is szerepet játszhat ebben, hogy ahogy a melegebb szavannákról északra vándoroltunk a napfény egyre kevesebb, kisebb intenzitású lett. A bőrünkben napfény hatására szintetizáljuk a D-vitamint, ami testünk alapvető hormonja, rendkívül sokféle hatással. Északabbra már nem a hőségtől védenek minket a fák, hanem szeretnénk egy kicsit napfényben fürdeni, D-vitamint termelni, ezért errefelé szeretjük a kevésbé lombos, nem nagy kiterjedésű, vékony fákat is[x].

A vizekről


Azt már megjegyeztük, hogy víz nélkül csupán két-három napig bírnánk ki élve, tehát nem meglepő a vízforrások, lelőhelyek fontossága életünkben.
Ismerjük az újszülöttek, kisbabák merülési reflexeit, úszási képességeiket, kötődésüket a vizekhez.
Az omega3-zsírsavakat, agyunk felépítésének tégláit, agyunk fő alkotó komponensének megszerzése is a vízhez kapcsolódik: elsődleges forrásuk a vízben élő állatok, rákok, kagylók, halak. Ez további motiváló hatás ahhoz, hogy keressük a víz közeli helyeket.
A horgászat, halászás, a nyaralások vízparton, mind elsődleges célpontok a mai modern embercsoportok számára, hogy ősi vonzódásunkat a vizekhez kielégítsük. Épített környezetünk, városaink, településeink is közvetlen vízpartokhoz, vízforrásokhoz kapcsolható. Rómában még a mai napon is közel 1200 közkút és ezer közfürdő működik. Sem a perzsa, sem pedig a modernebb reneszánsz alapkertek nem képzelhetőek el valamilyen vízforrás, tavacska vagy szökőkút nélkül, hasonlóan a japánkertekben is fő attrakció a kis vízfolyás, apró csónakokkal. Már a tizenegyedik században részletes leírásokat találunk, arról, hogyan vezessék a japánkertek építői a vízfolyásokat, hogyan törjék meg azok kígyózását különféle sziklaalakzatokkal, de mégis igyekezve a természetes irányát megtartani. Saját kis házában, otthonában is legtöbben igyekeznek kis tavakat, vagy esetleg medencéket is kialakítva még közelebb kerülni ősi, evolúciós környezetünkhöz.

Az sem véletlen, hogy az emberek többsége a pihenését, nyaralását zömében víz közeli helyeken képzeli el, hétvégenként a Balaton felé kocsiban araszolva jusson eszünkbe ez, hogy erről a természet tehet, ő plántálta belénk a vizek szeretetét is.



[i] Stephen R. Kellert: The biological basis for human values of nature in The biophilia hypothesis edited: Stephen R. Kellert and Edward O.Wilson 42-73. Island Press 1993.
[ii] Roger S.Ulrich: Biophilia, biophobia, and natural landscape The biophilia hypothesis edited: Stephen R. Kellert and Edward O.Wilson 73-138. Island Press 1993.
[iii] Vitalij Komar , Alexander Melamid: Painting by the numbers: Komar and Melamids scientific guide to art Farrar,Status and Giroux 1997.
[iv] Csányi Vilmos: Az emberi természet Vince Kiadó 1999.
[v] Gordon H. Orians: Snakes, sunrises and Shakespeare The University of Chicago Press 2014.
[vi] J.H. Heerwagen and G.H.Orians :Humans, habitats and aesthetics in The biophilia hypothesis edited: Stephen R. Kellert and Edward O.Wilson 138-172. Island Press 1993.
[vii] CJ.D.Vertrees: Japan maples Timber Press 1978.
[viii] R. Sommer: Further cross national studies of tree form preference Ecological Psychology 1997, 153-160.
[ix] A. Bridges et al: Young children s projective abilities: What can a monster see? Educational Psychology 1985. 251-266.
[x] B.P. Meier et al: Why the sunny side is up? Associations between affect and vertical position Psychological Science 2004. 243-247.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése