Miért most és miért ez?
Brainstorming,
az első módszer, ami az embereknek eszükbe jut a kreativitás, innováció és a
munkahely vonatkozásában. A legismertebb a legelterjedtebb és ami a leginkább
használatos mindenféle feladat, probléma megoldásának feltérképezésére,
lehetséges megoldások felvázolására. Minden vállalat, kisebb nagyobb cég
valamilyen formában használja a megfelelő kontextusban. Dolgozók kisebb nagyobb csoportja gyűlik össze,
mint az ősidőkben vadászatra, vagy éppen gyümölcsök bogyók szedésére, hogy
mindenféle feladatokat oldjon meg közösen, együttműködve. Egy ősi késztetés,
egy ősi ösztön a csoporthoz tartozás, az együtt csináljunk valamit dolgozik
bennünk.
1950-években Alex
Osborn kezdte használni a módszert először egy akkoriban menő reklámozással
foglalkozó cégnél, a BBDO-nál. A Buffalo egyetemen tanította a brainstorming
módszerét is a többi általa kifejlesztett kreativitást növelő metódusok között.
Négy alapszabály szigorú betartása mellett működhet a módszer:
Koncentrálj
a mennyiségre, minél több ötletet generáltok, annál több használható lesz
közöttük.
Ne ítéld
meg azokat azonnal, csak gyűjtsétek, később majd szétválogatjátok a hasznosokat
a kevésbé jóktól.
Minél
vadabb, elrugaszkodottabb annál jobb az ötlet, ha nevetnek rajta a többiek,
akkor jó úton haladtok.
Kombináld őket,
ezzel is javítva azok minőségét.
Mi a probléma a
módszerrel, hiszen aki részt vett már brainstormingon, az szerintem
sikeresnek érezte azt, adott problémát közösen, vidám hangulatban megoldottunk,
még az is elképzelhető, hogy az én ötletem volt a befutó. Mi itt a probléma?
Minden idők legjobb innovációs, kreatív ötlet generáló módszere csak a kezdet,
az egész folyamatnak egy kis szeletét adja, de ha már az elején rossz alapokra
építjük a folyamatokat, akkor később már nehéz lesz újra kezdeni.
Nézzünk most egy
kis tudományt, hogy megtaláljuk azokat az érzékeny sarok pontokat, amelyek a brainstorming
alapfelvetéseit igyekeztek kísérletileg igazolni, már ha ilyen lehetséges. Miért
érdemes használni ezt a folyamatot? Sok ember együttesen több és ezért jobb,
talán helyesebb kifejezés a hasznosabb ötletet generál. Három pszichológus 1958-ban
nekifeküdt Osborn metódusának és 48 vizsgálati személlyel megkezdődött az első
igazolása a fentieknek. Három, a mágikus és varázslatos mesebeli szám,
feladatot osztottak ki közöttük, amivel 20 percig kellett foglalkozni velük és
az eredeti négy alapszabály betartásával, azon keretek közt munkálkodhattak.
Közben a színfalak mögött másik 48 személy önállóan gondolkodott ugyanazokon a
problémákon szintén adott húsz perc időtartamig. A két csoport összehasonlítása
alapján az első kiugró, nem várt érték a megoldások száma volt, az önálló,
magányos farkasok kétszer több ötletet generáltak, mint a csoportosan
dolgozó emberek. Ha igaz a másik felvetésünk, hogy több ötlet jobb ötlet, akkor
nincs mit csodálkozni azon sem, hogy eredetibb megoldásokat találtak a magányos
megoldók, mint a csapatban dolgozók. A kísérletben a magukban, önállóan
gondolkodók is használták az alapszabályokat, tehát igazából a kísérlet nem
cáfolta a brainstorming módszer hatékonyságát, inkább azt mutatta ki,
hogy önállóan használva azt hatékonyabbak lehetünk, mint csoportban végezve a
feladatot. Ugorjunk három évet, és a következő kísérletben találjuk magunkat:
tanulókat, egyetemistákat kértek meg, hogy találjanak ki új márkaneveket
háromféle termékhez: izzadásgátló dezodorhoz, egy autóhoz és egy új cigarettához.
A csapat fele a szokásos szabályok szerint végezte a feladatát, a másik rész
pedig az egyik szabályt, a kritikai részt érintette, megkérték őket, hogy jól
gondolják át az ötleteket, ne legyenek a témától túl távol esőek, a valóság
talaján mozogjanak. Magyarán ítélkezzenek, és amelyik nem üti meg a mércéjüket,
azt vessék el, a minőség mindenekelőtt. A végeredményt egy ötven fős szintén
egyetemistákból álló csoport ítélte meg. A hagyományos keretek között mozgó csoport,
amint várható is volt, kétszer annyi ötletet vetett papírra, mint a kritikus
csapat. A kritikusok azonban a fele akkora ötlet zsákjukból ugyanannyi jó
megoldást találtak ki, mint az első csapat.
Az elkövetkező
évtizedekben ismételten próbálták igazolni a brainstorming hatékonyságát
az ötletgenerálás szempontjából, a kísérleti feltevésekben itt ott egy kis
változtatással, de minden esetben a fenti eredményeket kapták, a
brainstroming csoportos foglalkozása kevésbé hatékony, mint ha a problémát
különállóan, egyénileg oldanánk meg. Egy kis adalékkal még bővült a repertoár,
élesben, különféle cégeknél is vizsgálták a folyamatot. A 80-as évekre már
tiszta lett a helyzet, a brainstorming nem igazán alkalmas eredeti
ötletek kitalálására az eredeti formájában.
Miért volt, és
még ma is annyira népszerű a cégek életében, tehetjük fel a kérdést jogosan. A
egyik lehetséges válasz a kérdésre, a csoportsikeresség illúziója miatt, ha
létezik ez a kifejezés a magyarban. Az ember csoportban élt mindig is az
evolúciója során, gyakorlatilag élet halál kérdése volt, hogy többedmagával
legyen mindig. Együtt minden problémát képesek vagyunk legyőzni elve mélyen
beleivódott a modern életünkbe is, ha megkérdezünk embereket, hogy egy adott
feladatot egyénileg vagy csoportban oldunk meg jobban szerintük, mindig a
csoport elképzelés győz. Hiába az ellenpéldák, az egyéni problémamegoldás
unalmas és eredménytelen, míg a csoportban sok a nevetés, magas energiák
röpködnek, hihetetlen ötletcunami száguldozik fel alá a teremben. Kellemes időtöltés
a többiekkel, és máris azt hisszük, hogy milyen eredményes is.
Mielőtt az
eredeti, most már talán világosan látszó, nem működő módszerből egy hatékonyat
varázsoljunk néhány módosítással, nézzük meg, hogy mi állhat a sikertelensége
mögött.
A magyar mesék
varázslatos száma a három, a mi esetünkben is három jelenséget azonosíthatunk,
amelyek útját állják a brainstorming sikerességének.
A második
akadály a szociális gátlás jelensége, az egyén félelme attól, hogy a többiek
mit szólnak az elképzeléseinkhez. Félünk kényes témákban, legyen az politikai
vagy egyéb más állást foglalni a többiek jelenlétében, a főnök, vagy vezetők
jelenléte sem segít ezen. A megoldás: próbáljuk meg a megbeszélés elején
tudatosítani, hogy mindenki egyenlő, mindenki véleménye azonos fokúan
számíthat. Ennek elérésére van néhány trükk, de most ezekkel nem szaporítanám a
témát.
A szociális
lézengés, az elszámoltathatóság a harmadik akadályozó tényező a sorban, ami útját
állja, hogy jól működtethessük a brainstormingot. Csoportos, közös munkában
sokkal nehezebb számon kérni bárkit is, hogy mennyivel járul hozzá az
eredményekhez. A felelősség eloszlik a csapatban, az egyének pihenhetnek,
lazíthatnak, senkit nem kérnek számon azért, mert nincsenek ötletei.
Hosszú
utazásunkban elérkeztünk oda, hogy a hátulütői után rakjuk rendbe a módszert és
kezdjük el használni.
Óvakodjunk az
alábbiaktól:
Ne hívogassunk
össze véletlenszerű megbeszéléseket brainstormingra.
Fókuszáljunk a
problémára, amiért összejöttünk, pontosan definiáljuk a kihívás központi
elemét.
Ne ítéljük meg
azonnal az ötleteket.
Ne hagyjuk, hogy
néhányan dominálják az összejövetelt.
Strukturáljuk a brainstormingot,
legyen forgatókönyve, mikor mi következik.
Ne féljünk.
Legyen
akcióterv, ki mit fog csinálni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése