Főzőműsorokat
nézve vagy szakácskönyveket bújva elkerülhetetlenül szembesülünk azzal, hogy a
legtöbb ételnél szinte kötelező jelleggel megjelenik az a kívánság, óhaj, hogy
ha lehetséges többféle állagú ételféleség jelenjen meg a tányérunkon, és ezek
közt a roppanóság mindig fontos kritérium. Ha valami ropog, akkor az finom,
egyszerűnek tűnő kapcsolat, de van igazság alapja. Végigtekintve az emberiség
jelenleg Földön élő népeinek konyháin, táplálékain nem lepődünk meg azon, hogy
a tárgyalt tulajdonságú étel minden népnél előfordul, sőt a legelterjedtebb,
egyes antropológusok szerint. Az evolúciós pszichológusok örvendeznek az ilyen
elterjedt emberi jellemzőkön, hiszen ezek mögött kulturális hatások vagy/és
biológiai alapok szerepelhetnek. Mivel a legeldugottabb gyűjtögető életmóddal
élőknél is szeretik a ropogós étkeket, megalapozottan állíthatjuk, hogy
valamiféle biológiai, pszichés örökséggel állunk szembe.
Az egyértelmű
kulturális hatások akkor éreztetik leginkább befolyásukat, ha valamiféle
előzetes genetikai alapra építkezhet az említett hatás. Meggyőző illusztrációja
ennek a középkori Japán kultúra és annak ellenállása minden külső behatástól.
Számtalan könyv és film témája a Japán izoláció és akadályok emelése,
fenntartása az idegen befolyásolás ellen. Az ételeik is kitűnően szimbolizálták
ezt, hiszen nagyon sokáig a hagyományos ételeik, formáik változtathatatlanok
voltak, nem engedtek semmilyen nyomásnak, új módszerek elterjedésének. A
1600-as évektől azonban változások indultak el szépen, lassan, a portugál és
spanyol misszionáriusok a vajas, zsíros ropogósra sütést csempészték be a Japán
konyhába legelőször, majd nem sokkal később megjelent a tonkatsu, ami egy bundázott sertésszelet kellemes roppanósra sütve,
egyértelműen az osztrák konyha bécsi szeletének adaptációja. A lisztes vagy
kukoricadarás bundázások és zsírban kisütések eredménye a kara-age nevezetű étel, ami kínai sütést jelent, az eredetére
utalva. Hiába volt eleinte a nagy ellenállás az idegen kulturális hatások
ellen, a ropogósság szeretetének biológiai alapjainak köszönhetően, ezek a
konyhai praktikák, állagok utat törtek maguknak egy zárt kulturális rendszerbe.
Végül
is miért szeretjük, milyen ételeink voltak hasonló állagúak az evolúciónk
során, ami miatt ma is nagyon kedveljük ezeket? Három fő forrásuk létezett és
létezik ezeknek még ma is, vegyük szép sorban ezeket.
A rovarfogyasztás és
annak helyzete
Akik
sokat utaznak a nyugati országokon túl, más földrészekre azoknak meglepő lehet,
hogy milyen sok helyen, mennyiféle rovart, bogarat fogyasztanak az ott lakók.
Az igazán furcsa az, hogy a fejlettnek nevezett európai és észak amerikai
országokban mennyire nem szeretik, undorral fordulnak el tőlük, hiszen
betegséget, ragályokat is terjeszthetnek. Afrikában több mint 500 faj szerepel
az asztalokon, sőt a legtöbb országban az elfogyasztott fehérjék fele
rovarfogyasztásból származik. Ázsiában 350 fajt, míg Európában csak 50 rovarfajt
esznek rendszeresen. A világon összesen mintegy kétezer faj kerülhet valamilyen
módon az emberi étkezésekbe. Tudom, hogy nálunk milyen nagy az ellenállás a
fogyasztásukkal szemben, de akarva akaratlanul nap, mint nap kerülnek a
szervezetünkbe rovar darabkák. A véletlenül bekerülő mellett vannak érdekes
származások is, a német Altenburger sajtok külső, ízletes rétegét kicsiny
sajtkukacok és azok váladéka alkotja.
Evolúciós
fejlődésünk során sok olyan ősünk élt, akik kicsiny kis éjszakai állatként
elsősorban a kitinpáncélzatuk miatt ropogós rovarokkal táplálkoztak. Még közeli
főemlős rokonaink is sokszor hagyatkoznak és támaszkodnak a rovarfogyasztásra.
A csimpánzok eszközöket is készítenek a termeszlakomákra, az elsősorban
növényevő gorillák pedig a levelek fogyasztása közben mellékesen a rajtuk lévő bogarakat
is megeszik.
Miért
nem szeretjük mi nyugatiak enni a rovarokat, míg a világ körülöttünk szívesen
fogyasztja azokat? Marvin Harris antropológus szerint az elérhető, levadászható
nagy testű állatok nagy mennyisége miatt őseink nem szorultak rá arra, hogy a
nehezen és csak időszakosan elérhető rovarokat összeszedjék és fogyasszák.
Nagyon vonzó ökológiai megközelítés, de rengeteg kibúvó kis törzs, nép létezik,
amelyek ellentmondani látszik ennek. Észak Amerikában is él olyan indián törzs,
akik tradicionálisan vadásszák és elfogyasztják a rovarokat és a nagy testű
bölényeket is. Szépen megfér egymás mellett mindkét fehérjeforrás. Célunk
elsősorban az, hogy megválaszoljuk azt, hogy miért szeretik az emberek, ha az
ételeik szépen roppannak a szájukban, nem pedig az utálatunkat a rovarok iránt
felfedjük. Az első ilyen, roppanós ételforrásaink a rovarok voltak, amelyek még
a mai napig is jelentős szerepet játszanak a világ legtöbb konyhájában.
A zöldségek
A
növények ropogóssága a frissességükkel kapcsolatos. A húsoknál és halaknál nem
mondanánk azt, hogy fennállna ez az összefüggés, de a zöldségeknél egyértelműen
a víztartalmat jelzi, és így a tápanyagok tartalmát is. Ahogy öregszik a
leszedett zöldség, csökken mind a víz, mind pedig az értékes anyagok
mennyisége, minősége romlik, vagy inkább úgy mondanám, változik. Igyekeznek
mindezek miatt az emberek a közelükben termesztett zöldségeket fogyasztani még
frissen, míg az élelmiszeripar pedig megpróbálja a frissességet, a ropogósságot
mesterségesen fenntartani, létrehozni hosszabb időre. Nem véletlen a
jégsaláták, a különféle almák elterjedtsége és sikere a piacokon. A
legközelebbi főemlős rokonaink között sok elsősorban gyümölcsevő, például a
csimpánz, található, de vannak zöld levélzetfogyasztók is, lásd a gorillát
például. Az érett gyümölcsök az évnek csak egy meghatározott időszakában
elérhetőek, és ha ezek elfogytak, akkor ínségesebb időszak köszönt a
csimpánzokra. Ekkor más élelemforrás után kell nézniük és itt jönnek a képbe a
ropogós zöld levelek, hajtások. Egész évben elérhetőek, az igaz, hogy többet
kell fogyasztani belőlük, nem olyan finomak, mint az édes, lédús gyümölcsök, de
bármikor fellelhetőek. Fontos szerepet játszhattak azokban az időszakokban,
amikor nem volt elegendő elsődleges élelmünk, nyugodtan fordulhatunk ezen,
másodlagosnak tekintett ételekhez.
A harmadik forrás: a
főtt ételek
A
természet gondoskodott kétféle ropogós ételformáról, a rovarokról és a
zöldségekről, mi emberek egy harmadikkal, egy egyértelműen csak emberekre
jellemző technológiával kiterjesztettük ezt, a főzésről, sütésről beszélek. Nem
csupán az ételek állagát, de aromáját, energiatartalmát is alaposan megváltoztatja
ez a vívmányunk.. Hozzáadnám azt a fontos
szempontot, hogy az ételeink a puha nyers állagból elmozdultak a keményebb,
ropogósabb, ízesebb állagok felé. Ez egy önerősítő folyamat lehetett, a
finomabb és energiában gazdagabb étkek mellékesen ropogós állagúak, tehát egy
idő után már elég volt ezt hallanunk, éreznünk ahhoz, hogy elégedetten
hátradőlve figyeljük a családi tevékenységeket. Ha elegendő energiához jutunk
rövid idő alatt, nem kell egész nap legelészni, füvet rágni, akkor több időnk
jut más tevékenységekre, a családra, az esti tábortűz körüli táncra, mesélésre.
A
három egymást nem kizáró, sőt inkább felerősítő faktor közös eredménye az, hogy
a mai ember, éljen a Föld bármelyik zugában, a tányérján, a szájában nagy
élvezettel fogyasztja azokat az ételeket, amelyeket a múltban is szeretett, és
valamilyen okból ez az emberi pszichénkben, mint ősi lenyomatként megmaradt és
kifejti hatását még a modern kor emberénél is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése