Sokáig
élt bennem az a meggyőződés, hogy a Biblia azért a legolvasottabb könyv a
világon, mert mindenhol elérhető, a legtöbb
hotelban is elengedhetetlen kellék az éjszakai szekrényben, de egészen más okból népszerű. A
történeteik elképesztőek, nagyon könnyen megragadnak az agyunkban, tele vannak
titokzatossággal, még a XXI. században is. Evolúciós gondolkodásommal nem fér
össze ez a fajta hit, de mostanában egy kicsit visszakoztam és a történetek egy
egészen friss szemszögből fedték fel azokat a tényezőket, amelyek életre
keltették a bibliai sztorikat. A történések hátterében komoly antropológiai,
evolúciós változások álltak és ezeknek a megörökítése jelenik meg a mesékben.
Egy kissé talán bonyolultnak tűnik ez most, próbáljuk meg a Teremtés utáni
kiűzetéssel, mint iskolapéldával szemléltetni az elképzelésünket. A Teremtéssel
kezdődik minden, majd az édenből történő kiűzetéssel folytatódik. Egyszerű
történetnek tűnik, de az események jelentése még máig sem tisztázott, ez az a
bibliai rész, amelyet a legváltozatosabb formában magyaráznak a világ hozzáértő
szakemberei. Számunkra maradjon meg néhány kérdés: a tudás önmagában nagy
érték, amit a biblia számtalan helyen hangsúlyoz is, akkor a jó és rossz
megismerése miért okozott ekkora felindultságot Istenünkben? Egyébként a
Bibliában ez nem jelenik meg, mint bűn, egészen az időszámítás előtti második
századig. Az alma sok helyen füge, de ne siessünk ennyire előre. Kezdjük a
Teremtéssel, ami a Biblia szerint kétszer történt meg, tehát az első emberpár,
vagy az első teremtett nő után szükség volt Ádám bordájából egy következő nőt
is teremteni. Mi történt Ádám első párjával, netán meghalt, vagy elhagyta
Ádámot? Miért, tenné fel a kérdést a kislányom, de szerencsére most alszik. Sem
időm, sem pedig helyem nincs most arra, hogy a felvetett kérdésekre
összegyűjtsem a lehetséges válaszokat, amelyeket a szakemberek már megtettek,
ehelyett foglalkozunk a mi válaszainkkal.
Hogyan
éltek az emberek a bibliai idők előtt, azaz abban a korszakban, amikor még nem
voltak városok, nem léteztek megművelt földek, állattartás sem, tehát az
édenben. Nomád vadászó gyűjtögetők voltunk, kis csoportokban éltünk, ahol több
család alkotta a közösséget, 30-50 főből állt. Szinte állandó mozgásban voltak,
hogy a környezetük erőforrásait ki tudják aknázni, ezért sem létezhetett náluk
semmiféle formája a javak felhalmozásának, hiszen mindenüket magukkal cipelték.
Egyenlőség, és egymástól való függőség jellemezte őket, a vadászott eledelt
felosztották, és együtt fogyasztották el. Az együttműködés volt mindennek az
alapja, ez biztosította az egyéni és a csoport fennmaradását. A közösségi élet
elleni mindenféle támadást azonnal megtoroltak, nem tűrték a felhalmozást, az
önző viselkedést. 15000 éve az utolsó komolyabb jégkorszak után jött el az az
édeni állapot az emberiség számára, minden virult, rengeteg nagytestű állat
legelészett. 3000 év édenbeli élet a nagyobb vadak levadászása, és klimatikus
változások miatt az addig vándorló emberek letelepülésre kényszerültek. Ez
óriási változásokat okozott, a vándorló életformára jellemző tudásformák
elvesztek, nem lehetett ezután csak úgy visszatérni a természetben élek
életformára. Az egy helyhez kötöttséggel megnyílt lehetőség az egyéni tulajdonok
megjelenésére, és felhalmozódhattak nagy örökölhető vagyonok, tárgyak. Közben
elvesztettük a csoportjainkra annyira jellemző összetartásunkat, a kooperációt,
többé nem voltunk a többiek függésének viszonyában. Az egészségünk is kárát
látta ennek, a letelepedéssel kevesebb és kevésbé változatos kajákhoz jutottunk
hozzá, az első emberek sokféle betegségtől szenvedtek, alacsonyabb növésűek
voltak, és a háziállataiktól rengeteg váratlan betegséget kaphattak el.
A
leírtak alapján láthatjuk, hogy óriási változást jelent az, hogy egy kis összetartó,
vándorló csoportosulásból néhány száz év alatt kényszerűségből egy helyhez
kötött életmódra kellett váltanunk. Ezt az ugrást jelképezi az Édenből kiűzetés,
Isten kijelölte, hogy létezik egy fa, ami csak az ő tulajdona, ahhoz ne
nyúljatok. A természeti népeknél ez elképzelhetetlen, minden közös, minden
terményt megosztanak. Isten tulajdonát nem tartotta tiszteletben Ádám és Éva,
ezért a minden közös állapotból hirtelen egy bűnös állapotba jutottak. A
letelepedett ember teremtette csak a tulajdont meg, az enyém, nem a tied, és
ezzel önmagát űzte ki a paradicsomból.
Miért
hagyta el Ádámot az első felesége? Az édeni állapotban, a mai természeti népek
körében is nagyon gyakori, hogy egy egy gyermek születése után, vagy meddőség
esetén, a párok elhagyják egymást, ez életükben akár 10-15 alkalommal, esetben
is előfordulhat. Semmi megmagyarázhatatlan nincs tehát abban, hogy Ádám és az
első neki szánt nő nem jött ki egymással.
Tisztelt Kocsis Richárd!
VálaszTörlésA meséket a darwini evolúciós elmélet szolgáltatja a tudomány illuzionista körítésével karöltve, csak még ön erre nem jött rá, de remélem még nem késő, hogy változtasson!
Lásd: http://instantdarwin.blogspot.hu/2017/05/evoluciocafolatok-dulai-alfred.html