Néhány évvel
ezelőtt Peter Skillman (találó neve van) tervező és egyben mérnök is kitalált egy versenyt.
Hónapokon keresztül járta Kalifornia egyetemeit, iskoláit és négy fős
csoportokat kért fel, hogy végezzék el az általa kitalált nagyon egyszerű kis
feladatot. A lehető legmagasabb építményt kellett összetákolniuk az alábbi
hozzávalókból:
20 db nyers spagetti tésztaszál
1 méter átlátszó
ragasztószalag
1 m madzag
1 db mályvacukor
Az egyetlen és
legfontosabb szabály az volt, hogy a cukorka az épület tetejére kellett, hogy
kerüljön. Egyszer egy üzleti iskola tanulói, és egy óvodásokból összeverbuvált
négyes-négyes csapat mérte össze az erejét, vagy inkább a kreativitását. Az
idősebb csapat tagjai összegyűltek és nagyon okosan összedugták a fejüket,
stratégiákat próbáltak meg kitalálni, megvizsgálták az anyagokat, rengeteget
vitatkoztak, nagyon sok ötletet generáltak, teljesen racionálisan átgondolták
az előttük tornyosuló feladatot. Pontosan úgy, ahogy ma egy felnőttekből álló
csoport dolgozik egy problémán a mindennapi munkája során. Végül felosztották a
munkát és megépítették az elgondolásukat.
Aki megfigyelt
már kisgyermekeket csoportban valamilyen tevékenységet végezni, annak nem
okozók meglepetést azzal, hogy ők egészen más módon viszonyultak ehhez a
kihíváshoz. Nem volt stratégiájuk, nem analizálták a helyzetet, nem kérdezgettek
egymástól semmit, nem terjesztettek elő semmilyen tervet, elgondolást. Ehelyett
közel álltak egymáshoz és elkezdtek dolgozni az anyagokkal, ide tették, oda
tették, próbálkoztak. Elkezdtek építeni, minden előzetes terv, megbeszélés
nélkül, nagyon rövid kis párbeszédek hangzottak el közben, ezt ide ne oda, az
nem jó, így csináld. Ha lenne egy millió forintom, akkor nem kétséges, hogy
melyik csapatra tettem volna fel, és vesztettem volna természetesen. Az üzleti
iskola sztárjai 25 cm-es építményt voltak képesek összehozni, míg a gyermekek
65 cm-est, két és félszer magasabbat, mint az idősebb, okosabb, tapasztaltabb
emberek csoportja. Azóta rengeteg elemzés jelent meg erről, ezzel már nem is
foglalkoznék, mindenki találgassa azt, hogy miért okosabb, ügyesebb négy
óvodás, mint négy egyetemista.
Számomra
jelentősebb a fenti kísérlet tanulsága: vigyázat óvónénik, nagyon figyeljük a
ránk bízott csemetéket, mert, ha nem vagyunk eléggé szemfülesek, akkor bizony
akár összerakhatnak egy űrhajót kartonpapírokból, meg hurkapálcikából az oviban,
és huss, irány a Hold.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése