Kávémesék:A gyerekjáték nem gyerekjáték
Több ismerősöm
is ajánlott más és más címeket, de maradnék a reggeli kávé mellé szóló kis
történetek, leginkább gondolatmorzsák megszokott címénél. Remélem, szerzek egy két
kellemes percet a gőzölgő fekete nedű mellé. Kezdjük is el.
Thomas Edison
népszerű mondása szerint egy új találmányhoz 1 százalék inspiráció, és 99 százalék
veríték szükségeltetik. Egyszerű a kereket feltalálni, de míg ebből használható
eszköz lett nagyon hosszú idő telt el. A kerék, míg kerék lett belőle sok
fizikai paramétert, rengeteg időt és egyéb hozzáértő munkát igényelt. Honnan
szerezzük, hogyan, mikor tanuljuk, tanultuk meg ezeket a mentális eszközöket,
amelyek szükségesek ehhez és a mindennapi kreativitásunkhoz, a mindennapi
munkánkhoz?
Felix Riede archeológus szerint a gyermekkorunk során, a játék nem csupán a kis csöppségek fejlődésének elengedhetetlen része, de ez alapozhatja meg a későbbi technológiai gondolkodásának fejlődését, nem csak az adott egyénnek, de az egész kulturális, társadalmi közegnek is, amelyben felnővünk. A felnőttek nagyon komoly munkát fektetnek egy egy elgondolásuk kifejlesztésébe, annak megvalósításába, miközben a gyermekek természetes módon kísérleteznek a körüllöttük heverő fizikai objektumokkal, ezek egy részét nevezzük el játéknak, valójában minden az számukra. Ha igaz az elképzelése az úriembernek, akkor az emberiség jelentős találmányai, a kerék, a szövőgép, a számítógép, gyerekjátékok során fejlődhetek, vagy akkor csírázhatott ki a kis emberkék fejében, amit később, felnőtt korukban kamatoztathattak. A gyerekjátékok és azok fejlődése alakíthatta ki az emberiség nagy találmányait? Azt az emberi maradványokból régóta tudjuk, hogy az ember rendkívüli hosszú gyermekkorral rendelkező faj, és ez az idő, amit a mi van ha típusú játékokra fordíthatunk többek között. Jelenleg még senki nem vizsgálta meg ilyen szemszögből a régi gyerekjátékokat. Minden nemzet, minden nép gyermekei játszanak, és legtöbbször a felnőtt eszközök kicsinyített változataival, kis kosarakkal, kis szövőmasinával, pici autókkal. Ha veszünk egy kis közösséget, társadalmat, akkor a gyermek egy miniatűr eszközzel kísérletezhet, új használati tereket találhat ki, aminek az eredményét később hasznosíthatja ő és a közössége is. Mindez azt feltételezi, hogy egyes gyerekjátékok elterjedtsége megelőzi az adott játékkal kapcsolatos felnőtt tevékenységek fejlődését.
Felix Riede archeológus szerint a gyermekkorunk során, a játék nem csupán a kis csöppségek fejlődésének elengedhetetlen része, de ez alapozhatja meg a későbbi technológiai gondolkodásának fejlődését, nem csak az adott egyénnek, de az egész kulturális, társadalmi közegnek is, amelyben felnővünk. A felnőttek nagyon komoly munkát fektetnek egy egy elgondolásuk kifejlesztésébe, annak megvalósításába, miközben a gyermekek természetes módon kísérleteznek a körüllöttük heverő fizikai objektumokkal, ezek egy részét nevezzük el játéknak, valójában minden az számukra. Ha igaz az elképzelése az úriembernek, akkor az emberiség jelentős találmányai, a kerék, a szövőgép, a számítógép, gyerekjátékok során fejlődhetek, vagy akkor csírázhatott ki a kis emberkék fejében, amit később, felnőtt korukban kamatoztathattak. A gyerekjátékok és azok fejlődése alakíthatta ki az emberiség nagy találmányait? Azt az emberi maradványokból régóta tudjuk, hogy az ember rendkívüli hosszú gyermekkorral rendelkező faj, és ez az idő, amit a mi van ha típusú játékokra fordíthatunk többek között. Jelenleg még senki nem vizsgálta meg ilyen szemszögből a régi gyerekjátékokat. Minden nemzet, minden nép gyermekei játszanak, és legtöbbször a felnőtt eszközök kicsinyített változataival, kis kosarakkal, kis szövőmasinával, pici autókkal. Ha veszünk egy kis közösséget, társadalmat, akkor a gyermek egy miniatűr eszközzel kísérletezhet, új használati tereket találhat ki, aminek az eredményét később hasznosíthatja ő és a közössége is. Mindez azt feltételezi, hogy egyes gyerekjátékok elterjedtsége megelőzi az adott játékkal kapcsolatos felnőtt tevékenységek fejlődését.
April Nowell és
kollégái egy 4500 éve Grönlandon élő közösség mindennapjait vizsgálták meg, és
azt találták, hogy a földrész első meghódítói nem vittek magukkal és nem is
igazán használtak, mármint a gyermekeik, játékokat, és nagyon elenyésző
innováció jellemezte őket. 800 éve egy újabb bevándorlási hullámban egy másik
népcsoport jelent meg, ők viszont gyermekeiket kis kajakokkal, apró nyilakkal,
babákkal látták el, mint játékok. Az ő megjelenésük érdekes módon egybeesett
új, felnőtt technológiák elterjedésével, újabb horgászó horgok, biztonságosabb
halászhajók és melegebb ruhák. Egyetlen szépséghibája van ennek a kutatásnak,
hogy a pontos időrendi sorrend nem tisztázott, mi volt előbb a gyerekjáték,
vagy a találmány, mi minek a másolata? Talán ez nem is annyira döntő,
lehetséges, hogy együtt fejlődtek, egy
gazdagabb anyagi kultúrával rendelkező nép új játékokat képes adni gyermekeik
kezébe, azok pedig megtermékenyítik a kis bucikat, és ez felnőtt éveikben
további innovációk forrása.
Mivel játszanak
a mai kis gyermekek, hogy a jövő innovátorai szülessenek meg belőlük?
Tabletekkel, számítógépekkel?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése