Izgalmas összefüggések, újszerű
felfedezések történhetnek akkor, amikor egy témában egy más tudományterületről
valaki belepiszkál a fennálló rendbe. A művészet, a művészek jelentőségének,
sorrendjének megállapítása nagyon szubjektív szempontok alapján történik, de
van egy hely, ahonnan pontosabb adatokat nyerhetünk, ez pedig az aukciók
helyszíne.
Ez is támadható, de megegyezhettünk
abban, hogy a festmények ára, legalábbis egy meghatározott festő esetében jó
kapcsolatban van annak művészi értékével.
Paul Cézanne a legbefolyásosabb
festője volt korának, az eladott képei alapján meglepő felismerésre jutott David
W. Galenson közgazdász. Ha igaz a fenti kapcsolat, akkor Cézanne öregen, 67
éves korától festette a legdrágább képeit, amik valószínűleg a legjobbak voltak
egyben. Az impresszionizmus előtt és a benne dolgozó festők eladott képei
alapján egy elsőre furának tűnő összefüggés fedte fel magát. Vannak idős korban
sikeres és vannak fiatal korban sikeres festők. Na ne már, ebben mi az érdekes,
valakinek több időre van szüksége, hogy kiteljesedjen, másnak kevesebb is elég.
A dolog nem ilyen egyszerű, mert egy határozott időpont után, az 1870-es évek
után született festőknél figyelhető meg, hogy a pályájuk korai, húszas,
harmincas éveikre esnek a legismertebb és legjobb munkáik. Pablo Picasso
1907-ben festett Avignoni kisasszonyok képe ami legfontosabb műve, és ezt mindössze 25 évesen
festette.
A további felsorolások, példák helyett a szerző magyarázata a kétféle
festőtípusra nagyon egyszerű, ugyanis szerinte erre az időszakra esik sok
újdonság, innováció a festészetben, a technikákban, az eszközökben, a festők
elhagyták a sötét, zárt szobáikat és a természetben kezdtek el dolgozni.
Egymással nagyon szoros és szerteágazó kapcsolataikon keresztül sok
tapasztalataikat megosztották, kerülték a festőműhelyeket és rengeteget
kísérleteztek.
A mai modern 21. századi
világunkban is hasonlóra figyelhettünk fel, ahol sok az újdonság, az innováció,
ott egyre fiatalabbak azok, akik valami új dolgot képesek letenni az asztalra.
Még egy pici megjegyzés,
figyelmesen elolvasva a tanulmányt és nem kihagyva a rengeteg ábrát a végén,
még valamit észrevehetünk, ami talán magyarázat után kiált. Az ábrákon a
festőgéniuszok kora és az eladott képeiknek az ára szerepel. A legtöbb esetben
ezek emelkednek, egy csúcson keresztül jutva lecsengenek. Fordított U alakú
görbét adva. Azonban a festők nagy részénél két ilyen púp figyelhető meg, azaz
életünknek két olyan időszaka is volt, amikor jelentőset alkottak.
Why?
David W. Galenson: The lives of
the painters of modern life: The careers of artist in France from impressionism
to cubism 1999. szabadon letölthető
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése