2015. január 4., vasárnap

kávéMESÉK: Az impresszionizmus születése, avagy a kétfajta művésztípus

 Izgalmas összefüggések, újszerű felfedezések történhetnek akkor, amikor egy témában egy más tudományterületről valaki belepiszkál a fennálló rendbe. A művészet, a művészek jelentőségének, sorrendjének megállapítása nagyon szubjektív szempontok alapján történik, de van egy hely, ahonnan pontosabb adatokat nyerhetünk, ez pedig az aukciók helyszíne. 

Ez is támadható, de megegyezhettünk abban, hogy a festmények ára, legalábbis egy meghatározott festő esetében jó kapcsolatban van annak  művészi értékével. 

Paul Cézanne a legbefolyásosabb festője volt korának, az eladott képei alapján meglepő felismerésre jutott David W. Galenson közgazdász. Ha igaz a fenti kapcsolat, akkor Cézanne öregen, 67 éves korától festette a legdrágább képeit, amik valószínűleg a legjobbak voltak egyben. Az impresszionizmus előtt és a benne dolgozó festők eladott képei alapján egy elsőre furának tűnő összefüggés fedte fel magát. Vannak idős korban sikeres és vannak fiatal korban sikeres festők. Na ne már, ebben mi az érdekes, valakinek több időre van szüksége, hogy kiteljesedjen, másnak kevesebb is elég. A dolog nem ilyen egyszerű, mert egy határozott időpont után, az 1870-es évek után született festőknél figyelhető meg, hogy a pályájuk korai, húszas, harmincas éveikre esnek a legismertebb és legjobb munkáik. Pablo Picasso 1907-ben festett Avignoni kisasszonyok képe ami legfontosabb műve, és ezt mindössze 25 évesen festette.
 A további felsorolások, példák helyett a szerző magyarázata a kétféle festőtípusra nagyon egyszerű, ugyanis szerinte erre az időszakra esik sok újdonság, innováció a festészetben, a technikákban, az eszközökben, a festők elhagyták a sötét, zárt szobáikat és a természetben kezdtek el dolgozni. Egymással nagyon szoros és szerteágazó kapcsolataikon keresztül sok tapasztalataikat megosztották, kerülték a festőműhelyeket és rengeteget kísérleteztek.

A mai modern 21. századi világunkban is hasonlóra figyelhettünk fel, ahol sok az újdonság, az innováció, ott egyre fiatalabbak azok, akik valami új dolgot képesek letenni az asztalra.

Még egy pici megjegyzés, figyelmesen elolvasva a tanulmányt és nem kihagyva a rengeteg ábrát a végén, még valamit észrevehetünk, ami talán magyarázat után kiált. Az ábrákon a festőgéniuszok kora és az eladott képeiknek az ára szerepel. A legtöbb esetben ezek emelkednek, egy csúcson keresztül jutva lecsengenek. Fordított U alakú görbét adva. Azonban a festők nagy részénél két ilyen púp figyelhető meg, azaz életünknek két olyan időszaka is volt, amikor jelentőset alkottak.

Why?


David W. Galenson: The lives of the painters of modern life: The careers of artist in France from impressionism to cubism 1999. szabadon letölthető

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése