2015. január 18., vasárnap

KreatívSARok: Le a mítoszokkal, lássuk a valóságot!


 
Minden ember kreatív, ezzel nem mondok új dolgot, de kevesen értik ezt meg. A kultúránkban velünk élő hamis mítoszok sajnos az ellenkezőjét próbálják meg erősíteni, még pedig azt, hogy csak néhány kiváltságosnak adatott meg ez, velük született a tehetségük, vagy Isten ajándékozta azt nekik, kiválasztottaknak.

Próbáljunk meg leszámolni, átalakítani ezt a képet a valóság bemutatásával, és természetesen kezdjük a legnagyobbal, Mozarttal. Már 5 évesen kitűnően zenélt, nővérével és apjukkal a korszakuk királyainak, nemességének szórakoztatásával körbeutazták Európát. Már 6 évesen kisebb darabokat komponált zongorára és hegedűre. Született zseni volt, másképpen ez nem lehetséges?

Mozart apukája korának elismert zeneszerzője és zenetanára volt, aki nagyon korán, már 3 évesen elkezdte a kis gyermekét oktatni. 6 éves korára egyes beszámolók, levelek alapján már több mint 3000 óra leckét kapott a kis Mozart. Nemcsak az akkori korban, de jelenleg is ritka, aki ilyen fiatalon kezdett el valamivel ilyen intenzíven foglalkozni, de vajon ez a 3000 óra gyakorlás elégséges volt ahhoz, hogy tényleg kimagasló műveket alkosson?

A zenészek egybehangzóan a 9. számot viselő zongoraversenyét tartják az első eredeti és kimagasló művének. Az első négy zongoradarabját 11 évesen szerezte, a következőket 16 éves korában, de ezek egyike sem eredeti munka, egyszerűen más ismert szerzők műveinek átdolgozása, átírása.
Az említett 9-es számú darabot 21 évesen írta, 18 évvel azután, hogy apja elkezdte tanítani. Ebbe a 18 évbe bőven belefért a 10000 óra gyakorlás.

Nem volt zseniális kisgyerek, aki tanulás nélkül ontotta magából a kiváló zeneműveket, neki is idő és energia kellett ahhoz, hogy majd húsz év után valami eredetit alkosson.

Idő és energia(munka)= eredetiség(kreativitás).



Matthew Syed:Bounce

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése