2002-ben történt meg az, hogy
először részt vett egy díjkiosztó gálán, annak ellenére, hogy számtalan díjat,
jelölést kapott élete és munkássága során. 1965 és 2014 közötti időszakban 66
filmben vett részt, mint író, rendező és gyakran a főszerepet is ő alakította.
Rengeteg darabot is írt, rövid filmeket, tévéfilmet, csak Ingmar Bergman került a közelébe, aki 55 filmet készített, bár egyikben sem játszott, és John Ford a
30’-as években, aki 62 némafilmet rendezett. Miért nem szerette a nagy
felhajtással járó gálákat?
Teresa Amabile-t, a harvardi
pszichológust a motiváció és a kreativitás közötti kapcsolat érdekelte, már
korai kísérleteiben is azt próbálta meg igazolni, hogy a belső motiváció
növeli, míg a külső csökkenti a kreativitást. Az általa vizsgált művészeti
egyetemre járok csoportját négy részre osztotta. Az első csoportnak megmondta,
hogy a munkáikat a végén egy zsűri tagjai elbírálják, a másik csoport munkáit
is bírálni fogják, de máshol és máskor fogják, a harmadik és negyedik csoport
kimaradt a bírálatokból. Az utóbbi két csoportban alkotók készítették a
legegyedibb és legkreatívabb műveket a tesztek során. Amabile többféle
helyzetben és művészeti ágakban is azonos eredményt kapott, ha a külső
elvárásoknak dolgozik valaki, pénz, jutalom, fizetés, akkor bizony ez rontja a
munkájának a minőségét, mert ha külső motiváló faktorok miatt végezzük azt, az
bizony nem lesz sokáig kielégítő sem nekünk, sem a munkaadónknak.
Woody Allen ezt már nagyon
fiatalon megértette, ő nem a díjakért, az elismerésért dolgozott, hanem a
munka, a feladat vonzotta mindig is. Korai évektől kezdve ugyanazon az írógépen, napi ritmus szerint ontotta magából a filmforgatókönyveket. A díjak, mint, külső motivátorok csak rontották
volna a munkáját, ezért nem is ment el a díjkiosztókra, ehelyett baseball
meccseket nézett, vagy zenélt a zenekarában. Nem engedte magához közel a díjak motivációölő
hatását.
Kevin Ashton: How to fly a horse
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése